Nieuws

Werkplaatsen spelen een cruciale rol op weg naar veilige mobiliteit

  • secties:Alle secties
  • soort inhoud:Nieuwsbericht
  • datumPublished on

De automotive aftermarket heeft een fantastisch jaar achter de rug, oordeelt sectievoorzitter RAI Aftermarket Johan Van den Hoeven in het Jaaroverzicht 2022 van RAI Vereniging. Dat geldt volgens hem voor zowel de onafhankelijke garagebedrijven, die profiteerden van een verkoopgroei van gebruikte auto’s en hun inkomsten uit onderhoud en reparatie zagen toenemen, als voor het afhankelijke kanaal. ‘Een onderneming die het afgelopen jaar in onze sector geen geld heeft kunnen verdienen moet eigenlijk zijn bestaansrecht ter discussie stellen’, zo vat hij het marktsentiment samen.

Werkplaatsen spelen een cruciale rol op weg naar veilige mobiliteit

Om optimaal te kunnen inspelen op de energietransitie en te voldoen aan de klimaatambities die moeten leiden tot een duurzame mobiliteit is naar zijn oordeel een goede balans in de totale keten vereist. Van ontwerp, productie (efficiënter gebruik van grondstoffen),hergebruik (circulaire economie) tot en met end-of-life (recycling materialen). Om hier een structurele bijdrage aan te leveren is de sectie Aftermarket al in 2020 begonnen hier de eerste bouwstenen voor te leggen.

Deltaplan Mobiliteit

Teneinde alle milieu- en klimaatdoelstellingen te kunnen halen gaan gezonde, slimme en veilige mobiliteit hand in hand, stelt Van den Hoeven. ‘Er is een soort Deltaplan Mobiliteit nodig. Een plan dat vraagt om een evenwichtige verdeling van kosten en opbrengsten en een zorgvuldige afweging van voor- en nadelen van de energietransitie. Oftewel een integrale aanpak met een focus op het totale mobiliteits­palet.’
Hij onderbouwt zijn betoog met een aantal voorbeelden. ‘Neem de productie van één nieuwe auto. Dat zorgt voor een aanslag op het milieu die even groot is als een jaar langer doorrijden met een bestaand exemplaar. Het is op mondiaal niveau dus beter om niet geforceerd, maar geleidelijk over te stappen op bijvoorbeeld een elektrische auto.’

Alternatieve brandstoffen

Hij plaatst ook vraagtekens bij de effectiviteit van het Brusselse besluit om benzine- en diesel­auto’s vanaf 2035 in de ban te doen. En dat terwijl het huidige productieproces van een EV volgens hem meer energie en grondstoffen kost dan dat van een exemplaar met een verbrandingsmotor. ‘Bovendien wordt de stroom voor elektrische auto’s voor 80 procent opgewekt door fossiele brandstoffen, zoals kolen, gas of het verbranden van hout. Waarom dan niet het bestaande wagenpark op grotere schaal op schone uit waterstof vervaardigde brandstof laten rijden. Met de huidige beschikbare technieken is dat prima mogelijk. Daarnaast zijn er allerlei andere goede alternatieven. Denk aan HVO, E-fuels, synthetische brandstoffen etc. Die zijn direct toepasbaar in de bestaande tankinfra en kunnen van grote toegevoegde waarde zijn voor de totale energietransitie.’

APK en voertuig­veiligheid

Van den Hoeven voegt hier aan toe dat de sectie zich inzet voor hergebruik van grondstoffen, materiaalbesparing en het stimuleren van de circulaire economie. ‘Daartoe behoren eveneens zaken als voertuig­veiligheid en veilige werkomstandigheden. Autobedrijven en hun werkplaatsen vervullen in dat traject een cruciale rol.´
Sectie­manager Jeroen van de Braak laat weten dat dit niet in de laatste plaats te danken is aan het Nederlandse APK-systeem dat zich, in vergelijking met veel andere Europese landen, op een bovengemiddeld niveau bevindt. ´Dankzij de professionele expertise van auto-onderhoudsbedrijven is het mogelijk om auto’s op een duurzame manier veilig en mobiel te houden en dat beperkt het onnodig gebruik van grondstoffen en materialen.’