Nieuws

Wijzigingen subsidieregelingen EIA en MIA/Vamil 2023

Investeert u of uw klanten in energiebesparende bedrijfs­middelen & duurzame energie of milieuvriendelijke bedrijfs­middelen? Dan biedt de EIA (Energie Investerings Aftrek) of MIA (Milieu Investerings Aftrek) subsidiemogelijkheden via de Energielijst en Milieulijst. Hieronder hebben we de belangrijkste aanpassingen in 2023 t.o.v. 2022 op een rijtje gezet.

Wijzigingen subsidieregelingen EIA en MIA/Vamil 2023

EIA

Voor dit jaar is er 249 miljoen beschikbaar. Dat is 100 miljoen meer dan in 2022. Het aftrek­percentage is wel onveranderd gebleven (45.5%). In 2023 is het belangrijkste nieuwe item bij de transportmiddelen:

240208 Elektrische koeling op koel/vries wegtransport

Bestemd voor: koelen/vriezen van producten die worden vervoerd in een geïsoleerd transport­voertuig, en bestaande uit: elektrische koelinstallatie, accu, energie-as.
Het gehele transportmiddel, oplegger of aanhanger komt niet in aanmerking. Voor de omschrijving van energie-as geldt code 240607

Er is een aangepaste omschrijving voor:

40617 Meesturende en intrekbare achteras voor trekkende voertuig­en

Bestemd voor: meesturende en intrekbare achteras voor trekkende voertuig­en van een trekker-oplegger combinatie, en bestaande uit: samenstel van achterassen waarvan ten minste 1 achteras actief meestuurt en 1 achteras ingetrokken kan worden. Meesturende achterassen en intrekbare achterassen of separaat aangebrachte assen onder vracht­wagenbak­wagens, aanhangers en opleggers komen niet in aanmerking

241202 Zij­afscherming

Bestemd voor: het verminderen van de luchtweerstand van vracht­wagen-bak­wagens, aanhangers of opleggers, en bestaande uit: dichte panelen ter volledige afsluiting van de open ruimten tussen de wielen of dichte panelen over de wielen.
Toelichting: Het bedrijfs­middel dient de luchtweerstand te verminderen, zijdelingse afscherming bestaande uit open zij­afscherming of gedeeltelijk gesloten zij­afscherming komt niet in aanmerking voor EIA. Onderdelen voor extra bergruimte geïntegreerd in de zij­afscherming komen niet in aanmerking

241216 Lichtgewicht laadbak voor bedrijfs­wagens

a. Bestemd voor: transport over de weg met bedrijfs­wagens met een toegestane maximale massa van 3.500 kg, en bestaande uit: een dichte laadbak met een gewicht exclusief laadklep van maximaal 500 kg;
b. Bestemd voor: koeltransport over de weg met bedrijfs­wagens met een toegestane maximale massa van 3.500 kg, en bestaande uit: een geïsoleerde laadbak met een gewicht exclusief laadklep van maximaal 600 kg.
De lichtgewicht laadbak komt alleen in aanmerking bij vervanging van een bedrijfs­wagen met een laadbak zwaarder dan hierboven beschreven.
Toelichting: Alleen de laadbak exclusief laadklep en accessoires komt in aanmerking, niet het gehele voertuig.

241224 Energieprestatieverbetering in het wegtransport

Bestemd voor: het verbeteren van de energieprestatie van transportmiddelen voor het wegtransport en bestaande uit: een combinatie van voorzieningen waarbij twee of meer van de volgende onderdelen worden aangebracht op één transportmiddel: energie-as (240607), turbocompound (240608), hybride power take off (PTO) aandrijving (240614), bandenspanningregel­systeem (240906), cruisecontrol voor vracht­wagen (240907), zij­afscherming (241202), spiegelcamera (241225) of lichtgewicht velgen (241227). Investeringen die onder deze code gemeld worden, dienen aan de voorwaarden van de afzonderlijke codes te voldoen. Toelichting:

  • Belastingplichtigen kunnen per melding voorzieningen voor maximaal 5 vracht­wagens onder deze code melden.
  • Een investering die onder deze code wordt gemeld kan daarnaast niet worden gemeld onder een andere code van de energielijst. Deze techniekcode is bedoeld voor ondernemingen die bij de aankoop van een nieuw voertuig voor het wegtransport tegen het minimum meldingsbedrag van €2.500 aan lopen als men onderdelen wil melden waarvan de kosten per techniekcode lager zijn dan het minimumbedrag

251115 Zonnepanelen of -folie voor elektriciteitsopwekking op transportmiddelen

Bestemd voor: het opwekken van elektrische energie uit zonlicht op transportmiddelen, en bestaande uit: panelen of folie met fotovoltaïsche zonnecellen, (eventueel) stroom/spanningsomvormer, (eventueel) accu

251116 Zonnepanelen voor elektriciteitsopwekking, niet aangesloten op het elektriciteitsnet

Bestemd voor: het opwekken van elektrische energie uit zonlicht met behulp van zonnecellen, en bestaande uit: panelen met fotovoltaïsche zonnecellen met een gezamenlijk piekvermogen van meer dan 4 kW, die niet zijn aangesloten op het elektriciteitsnet, accu met een vermogen van ten minste 5 kVA en een capaciteit van ten minste 15 kWh, (eventueel) actief zonvolg­systeem, (eventueel) stroom/ spanningsomvormer.
Toelichting: De accu dient hoofdzakelijk toegepast te worden voor de opslag van energie uit zonnepanelen. Zonnepanelen aangesloten op het elektriciteitsnet, moeten voldoen aan de omschrijving van code 251102.
De eutectische transportkoeling is verwijderd omdat van deze omschrijving nauwelijks gebruik werd gemaakt.
De complete EIA lijst is te vinden op Energielijst 2023.

MIA / Vamil

Voor 2023 is er 192 miljoen voor de MIA beschikbaar (48 miljoen meer dan in 2022) en 25 miljoen voor de Vamil. De MIA aftrek­percentages (27%, 36% en 45%) zijn in 2023 gelijk aan die in 2022.

Nieuw op de Milieulijst zijn:

G3117 Elektrisch of waterstof aangedreven truckmixer

a. bestemd voor: het vervoeren van mortel met een truckmixer, die is voorzien van een uitsluitend elektrische aandrijving, waarbij de voor de aandrijving benodigde energie wordt geleverd door:
1. een accupakket dat geen lood bevat, of
2. een brandstofcel en al dan niet een accupakket,
b. bestaande uit: een elektrisch aangedreven of waterstof aangedreven truckmixer.
Toelichting: Elektrisch aangedreven betonmolens komen onder deze code niet in aanmerking voor milieu-investeringsaftrek.
Fiscaal voordeel: 45% MIA

G3424 Waterstof aangedreven mobiel werktuig

a. bestemd voor: het verrichten van werkzaamheden:
1. op een vaartuig, of
2. op land in de open lucht en al dan niet in een stal,
met een mobiel werktuig, dat:
- af-fabriek is voorzien van een vaste, niet afneembare bestuurdersplaats, en
- uitsluitend wordt aangedreven door een waterstofverbrandingsmotor,
b. bestaande uit: een waterstof aangedreven mobiel werktuig.
Fiscaal voordeel 45% MIA

G3116 Elektrisch of waterstof aangedreven vracht­wagen

a. bestemd voor: het vervoer van goederen met een bak­wagenchassis, trekker of terminaltrekker, die:
- als het een bak­wagen of trekker betreft, behoort tot de Europese voertuig­categorie N2 of N3, en
- is voorzien van een uitsluitend elektrische aandrijving, waarbij de voor de aandrijving benodigde energie wordt geleverd door:
1. een accupakket dat geen lood bevat, of
2. een brandstofcel en al dan niet een accupakket,
b. bestaande uit: een elektrisch aangedreven of waterstof aangedreven bak­wagenchassis, -trekker of terminaltrekker en al dan niet een oplaadstation of voor de elektrische aandrijving noodzakelijke aanpassingen aan de opbouw.
Fiscaal voordeel 45% MIA

B3121 Dual-fuel waterstof aangedreven vracht­wagen

a. bestemd voor: het vervoer van goederen met een bak­wagenchassis of trekker, die:
- behoort tot de Europese voertuig­categorie N2 of N3,
- is voorzien van een verbrandingsmotor en een toevoer­systeem dat zowel diesel als waterstof in de motor kan injecteren, en
- is voorzien één of meerdere waterstoftanks die een gezamenlijke inhoud hebben van ten minste 300 liter en waarbij de waterstoftanks zijn ontworpen voor een druk van ten minste 700 bar,
b. bestaande uit: een dual-fuel waterstof aangedreven vracht­wagen.
Het bedrijfs­middel komt voor ten hoogste € 120.000 van het investeringsbedrag in aanmerking voor milieu-investeringsaftrek en willekeurige afschrijving milieu-investeringen.
Fiscaal voordeel 27% MIA en 75% Vamil

D3130 Elektrisch aangedreven AGV

a. bestemd voor: het over bedrijfs­terreinen vervoeren van containers of trailers met een volledig elektrisch aangedreven automatisch geleid voertuig (AGV) zonder chauffeur,
b. bestaande uit: een automatisch geleid elektrisch aangedreven voertuig en al dan niet een brandstofcel of een oplaadstation.
Fiscaal voordeel 36% MIA

A3160 NOx-reductie­systeem voor een voertuig (aanpassen bestaande situatie)

a. bestemd voor: het reduceren van de NOₓ-emissie en al dan niet de emissie van andere schadelijke componenten van een Euro 4, 5, IV of V bestel­auto, vracht­auto of bus met een retrofit selectieve katalystische reductie (SCR)-systeem, waarbij:
- het voertuig voor de aandrijving is voorzien van een dieselmotor en behoort tot de voertuig­categorie N1, N2, N3, M1, M2 of M3, en
- de NOₓ-emissie de grenswaarden van Euro 6 of VI niet overschrijdt, wat wordt aangetoond met een emissiemeting,
b. bestaande uit: een retrofit SCR-systeem en al dan niet een NOₓ-monitoring­systeem.
Fiscaal voordeel 36% MIA en 75% Vamil

E3170 Bak­wagenchassis of trekker met gereduceerd aandrijfgeluid (Quiet Truck)

a. bestemd voor: het vervoer van goederen met een bak­wagenchassis of trekker:
- die niet is voorzien van een aardgasmotor of elektromotor,
- die behoort tot de Europese voertuig­categorie N2 of N3,
- met een aandrijfgeluid van ten hoogste 70 dB(A), en
- waarvoor een QuietTRUCK-certificaat van Piek-Keur is afgegeven,
b. bestaande uit: een bak­wagenchassis of trekker.
Het bedrijfs­middel komt voor ten hoogste € 7.500 van het investeringsbedrag in aanmerking voor milieu-investeringsaftrek.
Toelichting: Met bovengenoemde geluidseis komt niet iedere Quiet Truck in aanmerking voor milieu-investeringsaftrek. Het advies is om voorafgaand aan de melding te controleren of het aandrijfgeluid voldoende laag is.

Zie bedrijfs­middel G 3116 voor elektrisch of waterstof aangedreven vracht­wagens.
Fiscaal voordeel 27% MIA

A3419 Elektrisch aangedreven werktuig op een truckchassis

a. bestemd voor: het verrichten van hijswerkzaamheden of het laden en lossen van ladingen met een vast op een truckchassis gemonteerd werktuig dat uitsluitend elektrisch wordt aangedreven en waarbij:
- de elektrische energie voor de aandrijving wordt geleverd door een accupakket dat geen lood bevat en al dan niet een brandstofcel, en
- het accupakket niet door de hoofdmotor van het voertuig worden opgeladen,
b. bestaande uit: een vast op het voertuig gemonteerd elektrisch werktuig en met uitzondering van het voertuig.
Fiscaal voordeel 36% MIA en 75% Vamil
De mogelijkheden voor oplaadpunten (G 3710, G 3720 en F 3721) zijn uitgebreid. Deze mogen naast voor eigen voertuig­en ook worden gebruikt voor voertuig­en die voor eigen gebruik worden ingezet. Dit kunnen ook gehuurde voertuig­en zijn.
Alle regelingen MIA/Vamil zijn te vinden op Milieulijst MIAVamil (rvo.nl)
TIP : gebruik de selectietool en infographic om snel mogelijk interessante EIA of MIA/vamil items voor u of uw klant terug te vinden: Milieu- en Energielijst 2023 | RVO.nl | Rijksdienst en Infographic Mobiliteit (rvo.nl).

Meer informatie vindt u op Milieu-investeringsaftrek en Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (rvo.nl) en Energie-investeringsaftrek (EIA) (rvo.nl).
Indien er nog verdere vragen zijn, kunt u contact opnemen met Chris van Dijk of Jasper Burgers.