Nieuws

Zero emissie steden komen er niet vanzelf!

  • secties:Alle secties
  • soort inhoud:Nieuwsbericht
  • datumPublished on

Mobiliteit is en blijft onmisbaar in binnensteden. Een toekomst­bestendige stad, die zowel bereikbaar als leefbaar blijft, dwingt beleidsmakers echter tot een andere aanpak van stedelijke infra, betoogt Frits van Bruggen, algemeen voorzitter van RAI Vereniging, in zijn column in GO!Mobility. De vraag die hem voortdurend bezig houdt is: ‘wat doen al die steden er nu eigenlijk zelf aan om dit voor elkaar te krijgen?’

Zero emissie steden komen er niet vanzelf!

Hij stelt vast dat steden aan de ene kant roepen dat ze allemaal zo snel mogelijk emissieloos willen zijn, terwijl het nationaal beleid er op is gericht om autorijden over de hele linie duurder te maken. ‘Op die manier wordt de burger gewoon belazerd.’

Er bestaat volgens hem een enorme discrepantie tussen beleid en uitvoering. ‘Als er een ding duidelijk is dan is het wel dat zero emissie steden er niet vanzelf komen. Er is een serieuze systeemsprong nodig om die transitie naar zero emissie stadslogistiek te maken. Aan de automotive sector zal het niet liggen. Onze branche is prima in staat, dat blijkt ook uit de verschillende interviews in deze editie, om een breed palet aan innovatieve emissieloze logistieke mobiliteits­oplossingen te leveren. Van last mile distributie­voertuig­en, Z.E.-trucks en bestel­wagens, tot en met emissieloze reinigings­voertuig­en.’

Uitvoeringsproces rammelt

Wat Van Bruggen als relatief jonge voorzitter als eerste opviel bij het bezoeken van een groot aantal leden en automotive events was de flexibiliteit, snelheid en efficiency waarmee de sector op nieuwe ontwikkelingen weet in te spelen. ‘Het wemelt in deze sector van de prachtige bedrijven waar Nederland trots op mag zijn. Met de aanbodkant zit het dus wel goed. Maar het piept en kraakt helaas bij het uitvoeringsproces. Steden moeten immers wel zorgen voor voorzieningen die het mogelijk maken om al die goederen daadwerkelijk elektrisch te kunnen vervoeren. En de overheid moet dit vervolgens faciliteren met subsidieregelingen die het voor ondernemers mogelijk maakt om die Z.E.- voertuig­en te kunnen aanschaffen.’

Eenzijdige focus

Want voor een gemiddelde MKB-er is de overstap naar volledig elektrische logistiek naar zijn oordeel domweg niet te betalen. Ondertussen zijn er nog veel drempels te slechten. ‘Nog los van de noodzaak om te komen tot een uniform landelijk beleid op het gebied van milieuzones, ontbreekt een adequate laadinfra voor Z.E.-logistiek rondom de steden volledig. Bovendien ligt de focus momenteel te eenzijdig op batterij-elektrische tractie en is er te weinig aandacht voor andere schone technieken. Denk aan waterstof en het toelaten van plug-in hybride trucks tot milieuzones.‘

Betaalbaarheid onder druk

Hij benadrukt dat het er op dit moment helaas sterk op lijkt dat niet de elektrificatie het doel is, maar dat veeleer het genereren van inkomsten uit voertuig­belastingen voorop staat. ‘Het is evident dat op die manier de betaalbaarheid van Z.E.-voertuig­en zwaar onder druk komt te staan. Dat geldt overigens niet alleen voor Z.E.-trucks die per saldo al gauw een factor 3 tot 4 duurder zijn dan een conventioneel exemplaar, maar eveneens voor Nederlanders die de overstap naar een elektrische personen­auto willen maken. ‘

Transitiefonds Mobiliteit

Reden waarom RAI Vereniging pleit voor de komst van een Transitiefonds Mobiliteit om zo autorijden betaalbaar te houden en elektrisch rijden aantrekkelijk te maken voor een grote(re) groep Nederlanders. Via dit overbruggingsfonds zou tot en met 2030 1,5 tot 2 miljard euro per jaar moeten worden gereserveerd. De uit dit fonds te financieren stimuleringsmaatregelen zijn wat ons betreft de volgende:

  1. blijvende BPM-vrijstelling voor elektrische auto’s;
  2. subsidie voor de aanschaf van nieuwe én gebruikte elektrische auto’s voor particulieren:
  3. subsidie voor de aanschaf van nieuwe elektrische bestel­wagens voor ondernemers;
  4. korting op de zakelijke bijtelling van elektrische auto’s en
  5. aanpassing van de MRB-grondslag voor elektrische auto’s ter compensatie van het extra gewicht van het batterijpakket.

Rekening vergroening

Het is, vindt Van Bruggen, daarom tijd voor actie. ‘We moeten stoppen de rekening voor vergroening bij de berijder te leggen. De weg naar zero emissie mag geen verkapt excuus zijn om de samenleving als geheel met meer auto­belastingen op te zadelen. Zero emissie moet realistisch, betaalbaar en uitvoerbaar zijn!’