Aftersales 2021: Groeien in een veranderende markt

01-06-2016

Op woensdag 1 juni 2016 vond het event 'Aftersales 2021: groeien in een veranderende markt' plaats. Deze bijeenkomst voor leden van de afdelingen Auto's en Autovak werd gehouden tijdens EQUIPVAK in de Expo Haarlemmermeer in Vijfhuizen.

Aftersales 2021

De markt voor reparatie en onderhoud van personenauto’s in Nederland is in de afgelopen jaren onderhevig geweest aan ingrijpende veranderingen. Teruggelopen verkopen van personenauto’s als gevolg van de economische crisis hebben dealers en onafhankelijke autobedrijven gedwongen zich steeds meer te concentreren op het onderhoud van auto’s voor hun omzet.

Tegelijkertijd zorgden dalende jaarkilometrages en technologische verbeteringen voor een daling van de onderhoudsbehoefte. De aftermarket heeft zich ontwikkeld tot een vechtmarkt waarin dealernetwerken, merkonafhankelijke autobedrijven en fast fit ketens strijden om de gunst van de consument.

De verwachtingen over de aftermarket die RAI Vereniging in 2011 samen met onderzoeksbureau ICDP naar buiten bracht, zijn grotendeels werkelijkheid geworden. Uit het continue marktonderzoek van BOVAG en RAI Vereniging blijkt dat in de afgelopen jaren het aantal onderhoudsmomenten en de omzet daadwerkelijk structureel zijn teruggelopen.

Nieuwe prognose
Het is de vraag of de bodem bereikt is of dat de aftermarket nog verder terug zal lopen in de komende jaren? Om nu in te kunnen spelen op de ontwikkelingen die er op hen afkomen is het voor importeurs van personenauto’s en leveranciers van onafhankelijke onderdelen belangrijk om betrouwbare informatie te hebben over de toekomstige ontwikkelingen. RAI Vereniging heeft daarom in samenwerking met ICDP een nieuwe prognose gemaakt van de ontwikkeling van de aftermarket in Nederland in de komende vijf jaar.

Jeroen van de Braak, secretaris van de afdeling Autovak en Eric-Jan van der Berg, hoofd Onderzoek & Informatie van RAI Vereniging presenteerden de resultaten van het onderzoek. Hoe gaat de aftersales markt zich ontwikkelen, welke vormen van onderhoud nemen toe en welke nemen af, hoe ontwikkelen de marktaandelen van de verschillende kanalen zich.

Behalve de resultaten van de prognose gaven ook twee aansprekende sprekers hun visie op de belangrijkste ontwikkelingen in de aftermarket in de komende jaren te geven.

 
Eduard de Wilde, directeur VODW Digital 
'Digitale disruptie en de gevolgen voor het consumentengedrag'

Eduard de Wilde is expert op het gebied van digitale strategie en innovatie. In de afgelopen 20 jaar heeft hij een groot aantal projecten uitgevoerd voor bedrijven in diverse branches, zoals AEGON, Randstad, Pon Automotive, Albert Heijn, Danone, Transavia en Wehkamp.

Eduard heeft alle hypes op het gebied van internet van dichtbij meegemaakt, als adviseur en ondernemer. Alle grote digitale trends van de afgelopen jaren zijn volwassen geworden: mobiel, social, eCommerce, processor kracht, et cetera. Deze ontwikkelingen versterken elkaar en leiden tot een perfecte digitale storm. Deze heeft disruptieve gevolgen in vrijwel elke branche. Bedrijven moeten nu echt transformeren willen ze deze storm overleven. Tijdens het Aftersales 2021 gaf hij zijn visie op de impact die internet in de komende jaren zal hebben op de aftermarket.

De presentatie van Eduard de Wilde vindt u terug op www.vodw.com/aftersales2021.

 
Jan-Maarten de Vries, vice-president Product Management TomTom Automotive
'Connectiviteit en de invloed op de automotive branche'

Jan-Maarten de Vries is binnen TomTom verantwoordelijk voor Product Management & Marketing Automotive. In zijn functie is hij tevens lid van het managementteam binnen de automotive business unit.

Tijdens zijn presentatie ging hij dieper in op de vraag welke technologieën in de toekomst dominant zijn binnen de automotive branche. Hierbij gaf hij inzicht hoe TomTom met haar vernieuwde innovaties een bijdrage levert in de vervolgstappen naar autonoom rijden. Afrondend werd geschetst hoe deze effecten van digitalisering van invloed zijn op de toekomstige aftersalesmarkt voor reparatie en onderhoud. 

   

ICDP is een toonaangevend internationaal onderzoeksbureau dat gespecialiseerd is in de automotive sector. Binnen ICDP zijn ongeveer 20 onderzoekers en adviseurs werkzaam zijn, verdeeld over Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en Nederland. Onderzoek naar distributiesystemen.

Bijna alle autofabrikanten en enkele brancheorganisaties nemen deel in het onderzoeksinstituut. ICDP onderzoekt alle aspecten die te maken hebben met de distributie van auto’s. Zij doet onderzoek naar de meest optimale distributiesystemen zodat de tijd tussen productie en daadwerkelijke levering aan de consument zo kort mogelijk wordt. Verder onderzoekt ICDP alle andere actuele aspecten binnen de automotive branche en die van invloed zijn op de distributie van auto’s, zoals het dossier Block Exemption en de ontwikkeling van nieuwe margestructuren.

Behalve distributiestructuren is ICDP is gespecialiseerd in de Europese aftermarket en voert onderzoeken uit naar de ontwikkelingen die zich in deze markt voordoen. ICDP Frankrijk heeft een prognosemodel ontwikkeld waarmee men in staat is de ontwikkeling van de aftermarket voor de komende vijf jaar te voorspellen. Op basis van een groot aantal variabelen is men in staat om een prognose te geven van het aantal onderhoudsbeurten en reparaties voor personenauto’s. Het model maakt hierbij onderscheid in de vraag naar service en onderhoud, reparaties en banden, waarbij men tevens onderscheid kan maken in de verschillende leeftijdscategorieën van personenauto’s. Ook kan men onderscheid maken in de verschillende kanalen zoals de dealernetwerken, de onafhankelijke autobedrijven en de fast fit concepten.

Hiernaast zijn de diverse presentaties voor leden te downloaden.

Meer informatie: Jeroen van de Braak en Wijnand de Geus