Kernsessies RAI Verenigingsdag

Hieronder vindt u meer informatie over de verschillende kennissessies tijdens de RAI Verenigingsdag op 25 november.

 

Old fashioned shopping heeft de toekomst
Gewoon alle zintuigen bevredigen, dat is toch het ware. Stof voelen, het zadelleer ruiken, de motorkap zelf open doen en het geluid van het sluitende portier zelf beluisteren. Zulke dingen veranderen niet zo maar en dus zal het allemaal niet zo’n vaart lopen met ons veranderende winkelgedrag. Of maken we daar een cruciale fout en missen we de boot compleet als we niet tijdig bijsturen. Hoe uw klanten morgen gaan winkelen wordt uiteengezet tijdens deze sessie.
 Richard van Welie, hoofdredacteur bij de Ecommerce Foundation

 

Hoezo anders? 
Jongere generaties gaan anders om met hun mobiliteitskeuzes. Ze kopen niks meer, maar delen alles. De auto is uit en de snelle e-bikes zijn in. Als we de trendwatchers mogen geloven dan wordt het morgen compleet anders dan vandaag. Op zo’n moment is het goed om eens met gedegen onderzoek op de proppen te komen. Goudappel Coffeng en Youngworks staken de thermometer diep in de doelgroep jongeren en peilde de temperatuur rondom het thema mobiliteit. De uitkomsten verrassen.
 Thomas Straatemeier, onderzoeker GoudappelCoffeng

 

Aanbestedingen winnen? 
In Nederland wordt op jaarbasis voor circa 60 miljard euro aan overheidsopdrachten via aanbestedingsprocedures vergeven. Dit gegeven zou voldoende moeten zijn om u aan te laten schuiven bij één van de toonaangevende aanbestedingsspecialisten van Nederland: Suzanne Brackmann. Zij is geen onbekende van RAI Vereniging en dat is dan ook de reden dat wij haar hebben gevraagd haar kennis met een breder publiek te delen. Onderwerpen die aan de orde komen zijn de direct bruikbare tips en tricks, maar ook mooie voorbeelden van hoe samenwerken tussen verschillende branches tot echte duurzaamheids-initiatieven kunnen leiden. En hoe actief deelt u kennis met uw huidige afnemers met het oog op toekomstige aanbestedingen. Kortom: vergroot uw kansen in 45 minuten. 
 Suzanne Brackmann, senior advocaat Brackmann Aanbestedingsspecialisten

 

Gaat CO2 straks de keuze voor trucks bepalen? 
CO2 is de afgelopen jaren bepalend voor de top 10 verkopen van personenwagens. Brussel is al jaren druk met voorbereidende studies en plannen maken voor CO2-regels voor bedrijfswagens. Rekenmodel VECTO is een eerste tastbaar resultaat en de vierde studie staat inmiddels in de steigers, maar wat gaat deze ontwikkeling nu echt voor ons betekenen?
Chris van Dijk is namens RAI nauw betrokken bij dit project via Europese SV-koepel CLCCR en neemt u mee in alle stappen, van VECTO tot hele praktische antwoorden op uw vragen. Unieke kans om in één keer te worden bijgepraat!
 Chris van Dijk, Duurzaamheid & Techniek RAI Vereniging

 

Wat betekent ‘smart’ voor mobiliteitsproducten?
Welke gevolgen heeft smart mobility bijvoorbeeld voor verkeersveiligheid, gebruiksgemak, filedichtheid, parkeeroplossingen en de doorstroming? Hoe gaan we om met reparatie en onderhoud van deze mobiliteitsproducten? Tijdens deze kennissessie brengen Lex Hoefsloot en Roy Cobbenhagen de huidige businessmodellen voor retail, mobiliteitsservices en openbaar vervoer onder de aandacht. Wat zijn de kansen voor nieuwe hightech innovaties en technologieën die hierbij doorslaggevend zijn? Beiden geven hun (technologische) visie op voertuigbezit en smart mobility. Lex Hoefsloot is samen met Roy Cobbenhagen initiatiefnemer van het Solar Team Eindhoven. Het team won in San Francisco de prestigieuze Crunchie Award (de Oscar in de technologiewereld) voor 'Beste Technologische Ontwikkeling' voor Stella, 's werelds eerste door zonne-energie aangedreven gezinsauto. 
  Lex Hoefsloot en Roy Cobbenhagen, TU Eindhoven

 

De fiets is een succesnummer; hoe maak je de stad geschikt voor ál het stadsverkeer?
De ANWB onderzoekt hoe de beschikbare ruimte in steden op een slimmere en veiligere manier kan worden gebruikt door ál het stadsverkeer. Vooral het succes van de fiets is aanleiding om te bekijken hoe routes door steden anders kunnen worden ingericht, in samenhang met de overige openbare ruimte.
Het onderzoek naar zogenoemde ‘robuuste stedelijke routestructuren’, dat najaar 2015 zal zijn afgerond, richt zich op grotere steden. Het moet een ontwerpmethodiek opleveren voor hoe deze de beschikbare openbare ruimte optimaal kunnen benutten als verkeers- èn verblijfsruimte. Deze aanpak wordt mee-ontwikkeld en getoetst in de pilot-steden Utrecht, Rotterdam en Helmond.
De gespecialiseerde adviesbureaus Mobycon, Ben Immers Advies, Bart Egeter Advies en Awareness tekenen voor de uitvoering.
 Johan Diepens, directeur Mobycon  

 

Waar liggen de kansen voor de maakindustrie in Nederland?
De Nederlandse maakindustrie ontwikkelt producten die over de hele wereld gaan. Daarbij wordt vaak gedacht aan de producten van grote high tech bedrijven, maar er zijn ook veel ‘low tech’ bedrijven die er toe doen en die vaak een belangrijke rol spelen als toeleverancier. Steeds vaker combineren maakbedrijven hun producten met dienstverlening – ook in de wereld van de mobiliteit.
Prof. dr. Ben Dankbaar geeft zijn visie op de groeikansen voor de Nederlandse maakindustrie en welke factoren van belang zijn om deze kansen te realiseren. 
 Prof. dr. Ben Dankbaar, Radboud Universiteit Nijmegen

 

Auto’s zonder stuur, droom of werkelijkheid?
Valt het u ook op dat iedereen in een zelfrijdende auto zijn of haar handen in de lucht steekt. Is dat een schreeuw om hulp of is het een gebaar van verrukking? Zelfrijdende auto’s is één van de speerpunten van ons Kabinet als we van 1 januari 2016 tot 1 juli 2016 voorzitter zijn van Europa. Maar wat kan een land als Nederland zonder eigen auto-industrie nu betekenen voor zo’n internationaal onderwerp. Op dit en andere vragen wordt antwoord gegeven tijdens deze sessie.
Florien van der Windt is als projectmanager verantwoordelijk voor het onderwerp zelfrijdende auto’s binnen het Ministerie van Infrastructuur & Milieu.
 Florien van der Windt, projectmanager zelfrijdende auto's Ministerie van I&M