RAI Klassieker Rit

Jaarlijks organiseert RAI Vereniging een klassiekerrit voor haar leden en relaties.

Winnaars RAI Klassieker Rit 2016

De 20e editie van de RAI Klassieker Rit is gewonnen door Patrick Andriessen, zijn vrouw Sandy en dochter Charlotte in een Volvo Amazon uit 1968. Zij bleven in het eindklassement Ruben Bosch in een Mercedes-Benz 190 D uit 1961 en de nummer drie Peter van der Wal in een Lotus Elise uit 1995 voor.

Zeventig equipes verschenen 11 juni 2016 bij de Andriessen Groep in Baambrugge aan de start van de RAI Klassieker Rit die in 1997 voor het eerst door RAI Vereniging werd georganiseerd.

Alle jaargangen en nationaliteiten waren zo’n beetje vertegenwoordigd. Ingetogen Italiaans design in de vorm van een Lancia Aprillia uit 1938 (Pierrette van Harten) en een charmante Volkswagen T1 Samba uit 1964 (Geert-Jan Baan) wedijverden met stoere Duitse degelijkheid, onder andere vertegenwoordigd door een Mercedes-Benz 190 SL uit 1961 (Jan Maarten de Groot) en een Volkswagen Kever Cabriolet uit 1976 (Jan de Wilde). Deze laatste kunt u vanaf vandaag ook regelmatig op tv voorbij zien komen in de nieuwe Volkswagen commercial. Oudste deelnemers waren een Wolseley Hornet Sports (Arie Roest) en een Citroën C6E uit 1930 (Karel van Geest).

Route
Het bleek een typische Hollandse route met veel polders, water, bruggen, hobbels én wegopbrekingen. Niet voor iedere auto even geschikt. De deelnemers reden van Baambrugge via Durgerdam naar de lunchlocatie in Oudendijk en vandaar via Den Ilp naar de finish bij Hotel de Goudfazant aan het IJ in Amsterdam Noord. Daar kon de dorst gelest worden tijdens een uitgebreide borrel.

Juryprijs
Duurzaamheid was het thema van de RAI ledenrit en dat stelde de jury voor vele dilemma’s want niet de staat, historie of vormgeving van de auto waren een criterium. Op basis van verschillende interpretaties van het begrip duurzaamheid deed de jury daarom verschillende nominaties. Dat waren de Saab 96 tweetakt uit 1960 vanwege diens aflopende duurzaamheid (Dik Dekker), de ‘groene’ Porsche 911 uit 1973 (Bart van Thienen), de Buick Series 80 uit 1931 met uit duurzaam hout vervaardigde wielen (Pieter Veldhuizen), de van roest en corrosie geredde Renault Dauphine uit 1958 (Ferry Smith), de VW Samba bus uit 1964 als duurzame investering (Geert-Jan Baan) en de Willys MB uit 1942 als duurzaam oorlogstuig (Frans van Diepeningen). Maar de juryprijs ging uiteindelijk naar de Toyota Crown MS uit 1973 als exponent van de nieuwe duurzaamheid (Guus Kramer).

Winnaars eerdere edities
2015 Ron Nieuwenhuizen en Arnold Hoogenhout
2014  Rob Kooijman en Wouter van Aardenne (OCD-Nederland BV)
2013 Patrick en Sandy Andriessen (Andriessen Groep)
2012 Stefan Vernooij en Steef Vernooij (Amsterdam RAI)
2011 Bart van den Acker en Marianne van Melzen (journalist)
2010 Chris Koppert en Marc Roelofsen (Augusta Benelux B.V.)
2009 Ron en Philip Nieuwenhuizen (Schiphol Group)
2008 Ferry Smith en Freek van den Brule (ANWB)
2007 Ferry Smith en Freek van den Brule (ANWB)
2006 André Testa en Huub Hendrickx (KNV)