ARN

ARN (voorheen Auto Recycling Nederland) is het Nederlandse expertisecentrum voor recycling in de mobiliteitsbranche, in 1995 opgericht door RAI Vereniging en andere partijen in de autobranche.

ARN

Dit vanwege de wettelijke verplichting auto's aan het eind van hun levensduur duurzaam te verwerken.  Daarvoor werkt ARN nu samen met tal van partijen uit de recycling- en mobiliteitsbranche.

Inmiddels is ARN uitgegroeid tot expert op het gebied van recycling en ketenregie. Binnen het expertisecentrum speelt kennisuitwisseling een belangrijke rol. ARN gebruikt haar expertise om bedrijven en overheden te begeleiden en te adviseren bij duurzaamheidvraagstukken. Dit doet zij zowel op nationaal als internationaal niveau.

95%
Sinds 1995 heeft ARN al meer dan 3 miljoen auto's gerecycled. En dit aantal groeit nog elke dag. Inmiddels realiseert ARN al een recyclingpercentage van 96%. Dat wil zeggen dat zij 96% van het gewicht van een auto recyclen. Daarmee voldeed ARN al in 2014 aan de wettelijke norm die voor dit jaar is vastgesteld op 95 procent.

Europese koppositie
In de Europese koppositie die ARN op het gebied van autorecycling inneemt speelt de PST-fabriek in Tiel een cruciale rol. In die fabriek stond in 2014 het verhogen van de efficiëntie centraal.

Shredderafval
Zo verbeterde de totale productie van de fabriek met 44 procent tot 36.000 ton. In 2015 wil ARN het totale Nederlandse autoshredderafval verwerken: zo’n 42.500 ton. Dit is inclusief de 15 procent afgedankte auto’s die nog niet via het ARN-netwerk gaan. Vorig jaar heeft ARN 40 procent van het aangevoerde shredderafval omgezet in herbruikbare materialen.

Meer informatie is te vinden op de website van ARN