10-06-2014

E-Call (emergency call) is een veiligheidssysteem dat bij een ernstig ongeval automatisch contact zoekt met hulpdiensten, waarbij gegevens over het ongeluk, de locatie van het voertuig en de rijrichting digitaal worden verstuurd. Het contact wordt gezocht via het hulpnummer 112.

e-call

E-Call wordt ingevoerd met de verwachting dat dit de aanrijdtijden van hulpdiensten met 40 tot 50 procent kan doen afnemen. Dit kan het aantal verkeersdoden in de Europese Unie met 2500 doen dalen. De kosten van het systeem per auto zullen rond de 100 euro liggen. Het systeem moet - volgens de huidige voorstellen - vanaf 1 oktober 2015 verplicht in nieuwe typegoedkeuringen van personenauto’s en lichte bedrijfswagens worden ingebouwd. Zowel de auto-industrie als consumentenorganisaties als de ANWB en verkeersveiligheidsorganisaties hebben positief gereageerd op de voorgestelde wettelijk verplichte invoering.

Wat is s-Call?
S-Call (‘service call’) is een meldingssysteem dat automatisch aan de partij die onderhoud aan het voertuig verzorgt (dit zal in praktijk hoogstwaarschijnlijk een partij zijn die aan het merk verbonden is) doorgeeft of en wat voor service / onderhoud er aan een voertuig moet worden verricht. Het systeem is niet wettelijk verplicht en er zijn geen voorstellen om het wel verplicht te maken.

Wat is b-Call?
B-Call (‘breakdown call’) is een meldingssysteem dat door de automobilist of door de auto kan worden ingeschakeld op het moment van pech. Er wordt vervolgens een melding aan wegenhulpdiensten gedaan. In praktijk zal dit waarschijnlijk zijn aan hulpdiensten die aan het merk verbonden zijn. Het systeem is niet wettelijk verplicht en er zijn (vooralsnog) geen voorstellen om het wel verplicht te maken.