Autobelastingen 2017

21-09-2016

De autobelastingen komen dit jaar vrijwel niet voor in het belastingplan 2017 van het ministerie van Financiën. Reden hiervoor is dat alle belangrijke maatregelen al voor de zomer zijn geregeld in de wet Uitwerking Autobrief II. Deze wet is inmiddels al zowel door de Tweede Kamer als door de Eerste Kamer aangenomen. In deze wet zijn de wijzigingen in de autobelastingen voor de periode 2017 tot en met 2020 geregeld.

Derde dinsdag in september

De belangrijkste wijzigingen in de autobelastingen in 2017 luiden als volgt:

De BPM-uitstootgrenzen en tarieven worden in 2017 opnieuw aangepast. De BPM wordt minder afhankelijk gemaakt van de CO2-uitstoot van een auto. Dit doet men door een verhoging van de vaste voet. De verhoging van de vaste voet en een aanscherping van de uitstootgrenzen maakt het mogelijk om de schijftarieven te verlagen. Tot en met 2020 worden de BPM-tarieven met bijna 15% afgebouwd, te beginnen met 0,96% in 2017.

De MRB-tarieven worden voor alle auto’s met 2% verlaagd in 2017. Volledig elektrische auto’s blijven in 2017 vrijgesteld van MRB en BPM. Plug-in hybride auto’s betalen tot en met 2020 een halftarief in de MRB.

In de bijtelling geldt vanaf 1 januari 2017 een nieuw standaard bijtellingspercentage van 22%. Een korting in de bijtelling is er vanaf 2017 alleen nog voor auto’s met een CO2-uitstoot van 0 gram/km; de bijtelling bedraagt voor deze auto’s 4% van de cataloguswaarde.

Leden van RAI Vereniging kunnen een volledig overzicht van alle wijzigingen in de autobelastingen voor 2017 hiernaast downloaden.