Belasting Personenauto's en Motorrijwielen (BPM)

De Belasting Personenauto's en Motorrijwielen, oftewel BPM, is een aankoopbelasting die eenmalig betaald wordt bij de aankoop van een nieuwe auto. De autobranche int de BPM en draagt deze af aan de Belastingdienst.

Bankbiljetten

De BPM was voorheen gebaseerd op de netto catalogusprijs van de auto, maar is in de periode 2010-2013 omgebouwd tot een systeem gebaseerd op CO2 uitstoot per kilometer.

Zuinigheidsklassen
De BPM kent vijf zuinigheidsklassen. De klassegrenzen liggen bij 82, 110, 160, en 180 gram CO2 per km. De CO2 klassengrenzen worden jaarlijks naar beneden aangepast. Tot en met 2016 zijn ze vastgelegd.

Vrijstellingen
De zuinigheidsklassen kennen een progressief oplopend tarief per gram CO2 per kilometer. Deze klassengrenzen zijn niet door de EU voorgeschreven; de Nederlandse overheid heeft deze grenzen zelf bepaald en heeft daarbij geen rekening gehouden met klassengrenzen die gehanteerd worden in het Europese beleid.

Auto’s die rijden op aardgas, LPG en E85 worden in de autobelastingen behandeld als auto’s die rijden op benzine. Dit geldt voor zowel de grenswaarden, de tarieven als de franchise.

Gerelateerde dossiers