Keurmerk Touringcarbedrijf

Stichting Keurmerk Touringcarbedrijf is in 1994 opgericht door KNV Busvervoer om passagiers meer inzicht en zekerheid te geven over de geboden kwaliteit van het reizen per touringcar.

Keurmerk touringcarbedrijf

Om die kwaliteit te bewaken werken de ANVR bustouroperators, de touringcarbouwers van RAI Vereniging en de touringcarondernemers van KNV nauw samen.

Gewaarborgde kwaliteit
Het Keurmerk Touringcarbedrijf is een Nederlands kwaliteitslabel. Het kan niet worden verleend aan buitenlandse ondernemingen. Het Keurmerk wordt voor één jaar verleend. Verlenging vindt alleen plaats als het touringcarbedrijf na de periodieke controle nog steeds voldoet aan de gestelde eisen. Naast de entreedeur van de touringcar is de keurmerksticker aangebracht, met vermelding van het geldende jaartal.

Eisen
Een touringcar met het Keurmerk Touringcarbedrijf voldoet aan de volgende eisen:

• De chauffeur is geselecteerd op vakmanschap, heeft voldoende ervaring en bezit alle vereiste diploma's. Hij of zij wordt afgestemd op de groep waarmee wordt gereisd.
  • De technische kwaliteit en het comfort van de touringcar zijn van het hoogste niveau. Daar staan de regelmatige controles door de RDW en de busclassificatie van het ANVR (Royal Class, Comfort Class of Tourist Class) borg voor.
  • De regels voor rij- en rusttijden voor chauffeurs worden strikt nageleefd. De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet hier door controles op toe.
  • De CAO voor het touringcarvervoer moet correct worden nageleefd; dit is van directe invloed op het goed functioneren van de medewerkers.
  • Het touringcarbedrijf is adequaat verzekerd voor het geval er onverhoopt iets mocht misgaan.

Meer informatie is te vinden op de website van Stichting Keurmerk Touringcarbedrijf.