Technische eisen

Het RKF kent, vergelijkbaar met het ART-systeem voor sloten, een aanduiding met sterren. Gekozen is voor een 3-sterrensysteem, waarbij voor de voorlamp geldt:

logo rai keurmerk fietsverlichting algemeen
  • 1 ster = gezien worden; deze verlichting heeft een output van 4 Lux
  • 2 sterren = zien; deze verlichting heeft minimaal een output van 7 Lux
  • 3 sterren = onder alle omstandigheden zien; deze verlichting heeft een output van minimaal 10 Lux.

Om tenminste 1 ster te krijgen, moet de verlichting vast monteerbaar zijn en een goedgekeurde reflector in de lamp hebben. Voor de achterverlichting geldt ook een 3-sterrensysteem, met vergelijkbare normen. Basiseis daarbij is uitstraling naar de zijkant en de mogelijkheid het achterlicht vast op de fiets te monteren.

DEKRA
Voor het keuren van de fietsverlichting is de Stichting Keurmerk Fietsverlichting een samenwerking aangegaan met het testhuis DEKRA.
De DEKRA is een internationaal opererende firma met ruim 85 jaar ervaring in het toetsen van kwaliteit, veiligheid en zekerheid. Een onderdeel van de DEKRA is DEKRA Certification (voorheen KEMA Quality).

Aan welke technische eisen DEKRA uw fietsverlichting precies meet, is te lezen in de download hiernaast.

Terug naar Keurmerk Fietsverlichting