Tekeningen RAI-goedkeuringen

Voor leden van RAI CarrosserieNL zijn er de afgelopen periode testrapporten ontwikkeld voor de nieuwe stootbalkconstructies. Deze ontwikkeling heeft langer geduurd dan voorzien, omdat wij hiervoor eerst een berekeningsmethodiek moesten laten valideren. Ook zijn nog niet alle stootbalkconstructies ontwikkeld. Zo zijn de opvolgers van de huidige constructies ALL A en ALL C nog in ontwikkeling.

autocad tekenen tekening

Vanwege de veel strengere eisen die aan de nieuwe stootbalkconstructies worden gesteld, waaronder hogere krachten, hoger profiel en lagere afstand tot het wegdek, zijn de constructies een stuk robuuster en daardoor zwaarder geworden. Mede hierdoor is besloten om geen testrapporten meer te ontwikkelen voor de driedelige stootbalk, opklapbare stootbalk en de stootbalk voor de meeneemheftruck.


Beschikbare nieuwe constructies:

 

Stootbalkconstructie met staander schoor

Max. 8 t:

Gelast aan het chassis

Gebout aan het chassis

Motorwagen
chassis: U, koker en dubbele omega profiel

STS01WM08
Opvolger max 7,5t G

STS01BM08
Opvolger max 7,5t E

Aanhangwagen/
oplegger
chassis: U, I, koker en dubbele omega profiel

STS01WO08
Opvolger max 7,5t G

STS01BO08
Opvolger max 7,5t E

 

 

 

Alle gewichten

Gelast aan het chassis

Gebout aan het chassis

Motorwagen
chassis: U profiel

STS01WM99
Opvolger ALL G

STS01BM99
Opvolger ALL E

Aanhangwagen/
oplegger
Chassis: U en I profiel

STS01WO99

Opvolger ALL G

 

 

Goedkeuring kogelkoppeling
Bij de nieuwe constructies is een profielhoogte van 120 mm vereist. Bij voertuigen van de categorieën M, N1, N2 met een maximummassa van niet meer dan 8 t, O1 en O2, op voertuigen van de categorie G en op voertuigen die met een laadkleplift zijn uitgerust, moet de hoogte van het profiel van de dwarsbalk ten minste 100 mm zijn. Bij de huidige kogelkoppelingsconstructietekeningen is een profiel van 100 mm hoogte verplicht: de hoogte van 120 mm is niet toegestaan.

Er zijn nieuwe constructie ontwikkeld die gecombineerd kunnen worden met de RAI CarrosserieNL stootbalkconstructies. Heeft u een Europese goedkeuring van een van de RAI CarrosserieNL/FOCWA koppelingsconstrucies dan is het mogelijk om deze goedkeuring(en) aan te vullen. Bij individuele goedkeuringen die vanaf heden aangevraagd worden zal de versie 2022 van de koppelingsconstructie bij RDW aangevraagd worden.

Voor meer info zie koppelinrichting