Laatste nieuws rondom het Coronavirus

20 januari 2021

Het coronavirus (COVID-19) heeft grote impact op het bedrijfsleven en onze samenleving. Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn en op de hoogte te houden van de meest actuele ontwikkelingen, heeft RAI Vereniging deze informatiepagina voor u beschikbaar.

Actueel

20 januari - Kabinet stelt een avondklok voor – met valide werkgeversverklaring wel mogelijkheden om te werken

Het kabinet stelt voor om een avondklok in te stellen om de verspreiding van het coronavirus verder in te dammen. Als de Tweede Kamer instemt, dan zal enkele dagen later deze avondklok ingaan. Dit is waarschijnlijk zaterdag of zondag. Tussen 20.30 tot 4.30 in de ochtend is het dan verboden op straat te zijn en voorlopig voor een periode tot en met 9 februari. De Tweede Kamer moet zich nog buigen over het voorstel van het kabinet om een avondklok in te voeren.

Uitzondering voor werk
Er is een uitzondering  als iemand van zijn werkgever voor werk naar buiten moet. Als het nodig is dat iemand voor zijn werk naar buiten gaat, moet die persoon ook een werkgeversverklaring tonen. In sommige gevallen is een formulier niet nodig. Meer informatie hierover op www.rijksoverheid.nl/avondklok als de regeling finaal is.

13 januari Wijziging coronaprotocol Mobiliteitssector

De volgende punten zijn gewijzigd:

• Toevoeging op de voorpagina dat dit protocol alleen geldt voor de uitvoering van werkzaamheden die tijdens de lockdown uitgevoerd mogen worden;
  • Dat er een vaccin beschikbaar is;
  • De nieuwe poster van de overheid is opgenomen in bijlage 2.

12 januari 2021 Lockdownmaatregelen verlengd tot 9 februari

07 januari 2021 Overheid schrapt proefritverbod alsnog van corona-lijst
De Rijksoverheid heeft het verbod op proefritten in personenauto’s teruggedraaid. Proefritten aan huis zijn ondanks de coronabeperkingen wel degelijk toegestaan, op voorwaarde dat alle voorzorgsmaatregelen getroffen zijn en de klant zich tijdens de proefrit alleen in de auto bevindt. Dat blijkt uit een aanpassing op de corona-website van de overheid.

23 december Ministerie I&W maakt levering en inname voertuigen op openbare plekken mogelijk
Vandaag is duidelijk geworden dat afleveren en innemen van voertuigen mag op openbare plekken. Dus bijvoorbeeld een parkeerterrein, parkeerplek of parkeergarage. En niet op het eigen terrein van het bedrijf. Levering aan huis is ook mogelijk. Lees verder »

23 december IBKI verlengt bevoegdheden van APK-keurmeesters en tachograaftechnici
Exameninstituut IBKI heeft de WRM-, APK- en Tachograafexamens stilgelegd vanaf 16 december 2020 tot en met in elk geval maandag 18 januari 2021. In afstemming met het ministerie van I&W verlengt het IBKI de bevoegdheden van APK-keurmeesters en tachograaftechnici van wie de bevoegdheid verloopt in de periode van 16 december 2020 tot en met 31 maart 2021, met maximaal vier maanden. Een soortgelijke regeling is er ook voor de rij-instructeurs.

Meer informatie vindt u op de website van IBKI »

Eerdere berichten>>

Acties en resultaten RAI Vereniging

• Versoepel coronaregels voor touringcarbedrijven  => Inmiddels is bekendgemaakt dat per 1 juli touringcars inderdaad niet langer aan de anderhalvemetermaatregel behoeven te voldoen, mits passagiers een mondkapje dragen en triage plaatsvindt. Wel wordt reizigers afgeraden lange reizen te maken.
  • Verlaging eisen voor automobilisten om op een lichte motorfiets te mogen rijden
  • Uitbreiding van SBI-codes voor toegankelijkheid tot de TOGS voor meer sectoren die door de coronacrisis zijn getroffen, zoals de fietsen-, brommer- en motorbranche. => Voor fietsen en brommers is dit inmiddels geregeld, het uitsluiten van de motorbranche lijkt een vergissing die nog rechtgezet kan worden.

Meer acties en resultaten>>

Steunmaatregelen

Handreikingen en adviezen

• Ondernemers aangesloten bij OOC kunnen voor HR-vragen terecht bij een regionale HR-adviseur
  •  De stickers van de keurmerken worden door ons verzonden op maandag, woensdag en vrijdag.

Protocollen

Handige links

Coronameldpunt RAI Vereniging

Wij willen graag vinger aan de pols houden tegen welke praktische problemen u aanloopt en waar mogelijk de helpende hand bieden. Om die reden hebben wij een meldpunt geopend voor leden. U kunt ons bereiken via telefoonnummer 020 5044949 of via mail coronameldpunt@raivereniging.nl.