Coronavirus

29 oktober 2020

Het coronavirus (COVID-19) heeft grote impact op het bedrijfsleven en onze samenleving. Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn en op de hoogte te houden van de meest actuele ontwikkelingen, heeft RAI Vereniging deze informatiepagina voor u beschikbaar.

29 oktober Tijdelijke verbreding TVL
De TVL is bedoeld om ondernemers te helpen met het betalen van hun vaste lasten, zoals huur. Tot nu was de TVL beperkt tot een aantal sectoren, maar het kabinet heeft besloten om deze tijdelijk open te stellen voor alle sectoren. Niet alleen direct getroffen bedrijven merken de gevolgen van de overheidsmaatregelen, maar ook toeleveranciers, de transportsector en de voedingstuinbouw. Voor de tijdelijke verbreding TVL is 140 miljoen euro gereserveerd. Bedrijven kunnen vanaf medio november een aanvraag indienen.

23 oktober RDW stelt per woensdag 28 oktober het dragen van een mondkapje verplicht.
Het gaat daarbij om uw medewerkers die direct contact hebben met de RDW-medewerker tijdens de uitvoering van steekproeven en alle andere (controle)bezoeken. Voor bezoeken aan de RDW-keuringsstations en het RDW-testcentrum geldt deze verplichting ook.

19 oktober Coronaprotocol Mobiliteitssector is aangepast

13 oktober Gedeeltelijke lockdown om besmettingen terug te dringen
Het coronavirus heeft te veel ruimte gekregen om zich opnieuw te verspreiden. Het kabinet heeft besloten dat er strengere maatregelen nodig zijn die er voor moeten zorgen dat het aantal besmettingen daalt.

6 oktober Nederlandse transportsector en industrie kwetsbaar voor nieuwe coronagolf buitenland
Een wereldwijde opleving van het coronavirus en mogelijke bijbehorende buitenlandse lockdownmaatregelen zullen Nederlandse bedrijven in de transportsector en de industrie hard raken. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Planbureau en het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Eerdere berichten>>

Acties en resultaten RAI Vereniging

• Versoepel coronaregels voor touringcarbedrijven  => Inmiddels is bekendgemaakt dat per 1 juli touringcars inderdaad niet langer aan de anderhalvemetermaatregel behoeven te voldoen, mits passagiers een mondkapje dragen en triage plaatsvindt. Wel wordt reizigers afgeraden lange reizen te maken.
  • Verlaging eisen voor automobilisten om op een lichte motorfiets te mogen rijden
  • Uitbreiding van SBI-codes voor toegankelijkheid tot de TOGS voor meer sectoren die door de coronacrisis zijn getroffen, zoals de fietsen-, brommer- en motorbranche. => Voor fietsen en brommers is dit inmiddels geregeld, het uitsluiten van de motorbranche lijkt een vergissing die nog rechtgezet kan worden.

Meer acties en resultaten>>

Steunmaatregelen

Handreikingen en adviezen

• Ondernemers aangesloten bij OOC kunnen voor HR-vragen terecht bij een regionale HR-adviseur
  •  De stickers van de keurmerken worden door ons verzonden op maandag, woensdag en vrijdag.

Protocollen

Handige links

Coronameldpunt RAI Vereniging

Wij willen graag vinger aan de pols houden tegen welke praktische problemen u aanloopt en waar mogelijk de helpende hand bieden. Om die reden hebben wij een meldpunt geopend voor leden. U kunt ons bereiken via telefoonnummer 020 5044949 of via mail coronameldpunt@raivereniging.nl.