Coronavirus

1 april 2020

Het coronavirus (COVID-19) heeft grote impact op het bedrijfsleven en onze samenleving. Maatregelen volgen elkaar snel op. Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn en op de hoogte te houden van de meest actuele ontwikkelingen, heeft RAI Vereniging deze informatiepagina voor u beschikbaar.

1 april

• Het Kabinet heeft besloten om de huidige Coronamaatregelen tot in ieder geval dinsdag 28 april te verlengen. In de week vóór 28 april beoordeelt het kabinet wat er voor de periode daarna nodig is. Klik hier voor meer informatie.

31 maart

• Het ministerie van SZW heeft vandaag de voorwaarden van de Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor behoud van werkgelegenheid (NOW) bekend gemaakt. Klik hier voor meer informatie over de voorwaarden.

30 maart

• RAI Vereniging, BOVAG, FOCWA en VACO willen dat ondernemers met een leasewagenpark zelf de keuze krijgen om onderhoud, reparaties, bandenwissels en schadeherstel aan het wagenpark uit te laten voeren. U kunt de brief onderaan de pagina downloaden.
  • Lijdt u schade door de noodgedwongen sluiting, de inperking van bijeenkomsten en/of het negatieve reisadvies buitenland? Dan kunt u via de Beleidsregel tegemoetkoming ondernemers getroffen sectoren COVID-19 (TOGS) een eenmalige tegemoetkoming van € 4.000 ontvangen. Klik hier voor de aanvraag en voorwaarden voor deelname aan de regeling.
  • RDW start vanaf 30 maart met tijdelijke importprocedure voor voertuigen. Klik hier.

Kijk voor eerdere berichten hier>>

Specifieke informatie voor leden RAI Vereniging

• Ondernemers aangesloten bij OOC kunnen voor HR-vragen terecht bij een regionale HR-adviseur. Klik hier voor meer informatie.
  • De RDW breidt de verzamelaarsregeling voor schorsen uit om bedrijven met een groot stilstaand wagenpark tegemoet te komen. De verzamelaarsregeling staat vanwege de coronacrisis open voor alle voertuigen, ongeacht hun leeftijd. Dit geldt vooralsnog voor 3 maanden, van 26 maart tot 26 juni 2020. Schorsingen die in deze periode zijn aangevraagd, blijven na deze 3 maanden –indien gewenst- gewoon doorlopen. Klik hier.
  • RDW heeft vanwege het coronavirus enkele maatregelen doorgevoerd. Deze maatregelen hebben betrekking op met name de dienstverlening bij de keuringsstations. Zo zijn de import keuringen vervallen. Alleen voor bepaalde zware voertuigen is een uitzondering. Klik hier voor meer informatie (alleen voor leden).
  • De APK-steekproeven gaan gewoon door, RDW heeft maatregelen genomen om dit te waarborgen. Klik hier voor meer informatie over de beperkte dienstverleningen van de RDW.
  • De stickers behorende bij de keurmerken worden door ons verzonden op maandag, woensdag en vrijdag. De steekproeven voor LPK-keuringen zullen gewoon uitgevoerd worden. TÜV meldt dat ALK-LLS-steekproeven zo veel mogelijk door gaan met inachtname van RIVM-richtlijnen en met goedkeuring van het bedrijf waar de steekproef is.

Contact
Wij willen graag vinger aan de pols houden tegen welke praktische problemen u aanloopt en waar mogelijk de helpende hand bieden. Om die reden hebben wij een meldpunt geopend voor leden. U kunt ons bereiken via telefoonnummer 020 5044949 of via mail coronameldpunt@raivereniging.nl.

Veel gestelde vragen

RAI Vereniging krijgt veel vragen van ondernemers over onder meer ARBO zaken, financieel en personeel. In bijgaand overzicht treft u de meest gestelde vragen met antwoorden aan. Klik hier.

Overheidsregelingen voor getroffen ondernemers

De overheid heeft een groot aantal maatregelen getroffen om de economische gevolgen voor ondernemers als gevolg van de corona crisis te beperken.
Op de site van de KvK, VNO-NCW en de Rijksoverheid staat relevante informatie voor ondernemers die zowel in Nederland als internationaal actief zijn. Bekijk daar veel gestelde vragen en een overzicht van regelingen die momenteel van kracht zijn om ondernemers die getroffen worden door het coronavirus, te helpen. Ook hebben VNO-NCW, MBK-Nederland, KvK en PZO-ZZP gezamenlijk een Corona-loket geopend waar ondernemers terecht kunnen met vragen.

Hieronder vindt u een overzicht van de belangrijkste websites met informatie en duiding van de maatregelen:

• Op het KvK Coronaloket en de site van VNO-NCW vind u een uitgebreid overzicht van alle voor ondernemers beschikbare noodmaatregelen: klik hier voor het KvK Coronaloket en klik hier voor VNO-NCW.
  • Voor nader duiding van de maatregelen en een uitgebreide lijst met veel gestelde vragen kunt u ook terecht op de Rijksoverheid. Klik hier.
  • Voor de mogelijkheden omtrent uitstel betaling aan de Belastingdienst klik hier en voor uitstel waterschapsbelasting klik hier.

Algemene informatie voor werkgevers

Heeft u ondernemersvragen over het coronavirus? Neem dan contact op met het KVK-coronaloket. Staat uw vraag er niet tussen, bel dan naar het Kamer van Koophandel Adviesteam: 0800-2117. Vanaf maandag 23 maart is dit nummer open volgens reguliere tijden van 8.30 tot 17.00 uur.
De Rijksoverheid heeft een ook een uitgebreide pagina met een actueel overzicht van de genomen corona maatregelen die impact hebben op de bedrijfsvoering van ondernemers. Klik hier.

Corona op de werkvloer

De belangrijkste maatregelen die je kan nemen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen:

• Was je handen regelmatig met water en zeep
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes
  • Geen handen schudden
  • Blijf thuis als je verkoudheidsklachten krijgt
  • Houd 1,5 meter (twee armlengtes) afstand van elkaar
  • Deze maatregelen gelden voor alle virussen die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken. Het is dus altijd belangrijk om deze op te volgen.

Op de site van MKB-Nederland kunt u een handreiking downloaden met belangrijke informatie over hoe u als ondernemer veilig kunt omgaan met het virus op de werkvloer. Klik hier voor de handreiking.

Op de site van het RIVM vindt u de meest actuele informatie over de maatregelen die zijn afgekondigd om het Corona virus te bestrijden en staat een totaaloverzicht van het Corona virus in Nederland. Klik hier.