Branche-analyse personenauto's

Het Nederlandse wagenpark groeit sinds het begin van de jaren 60 constant. Momenteel rijden er 8,3 miljoen personenauto’s op de weg.

Autoshowroom

Van oudsher worden er jaarlijks in Nederland rond de 500.000 nieuwe personenauto’s verkocht. Uitschieters waren er aan het einde van de jaren 90, met als hoogtepunt 1999 toen er maar liefst 611.000 auto’s verkocht werden. Sinds het begin van de economische crisis in 2009 zijn de autoverkopen echter aanmerkelijk gedaald. De laatste jaren ligt het gemiddelde meer in de buurt van de 400.000. 

Verkoop van automodellen en types
Van oudsher zijn met name de hatchback en de stationwagons de meest verkochte typen van personenauto’s. Zo bestaat op dit moment 56% van het wagenpark in Nederland uit hatchbacks en vormen de stationwagons de op een na grootste groep met een marktaandeel van ruim 16%. SUV's zijn momenteel het snelst groeiende modelsegment.

Verkoop per segment
Personenauto’s worden onderverdeeld in segmenten. In Nederland worden de volgende segmenten gehanteerd:

Segment A: submini’s (bijv. Citroën C1, Renault Twingo)
Segment B: kleine auto’s (bijv. Peugeot 206, Opel Corsa)
Segment C: kleine middenklasse (bijv. Ford Focus, Volkswagen Golf)
Segment D: middenklasse (bijv. Audi A4 ,Toyota Avensis)
Segment E: hogere middenklasse (bijv. Volvo V70, BMW 5-serie)
Segment F: grote auto’s (bijv. Audi A8, Mercedes S-serie)
Segment G: sportieve modellen (bijv. Opel Tigra, Alfa Romeo GT)
Segment H: sportwagens (bijv. Ferrari, Porsche)
Segment I: zeer groot en luxueus (bijv. Rolls Royce, Maybach)
Segment J: medium MPV’s (bijv. Renault Megane Scenic, Volkswagen Touran)
Segment K: upper MPV’s (bijv. Chrysler Voyager, Citroën C8)
Segment L: lower SUV's (bijv. Hyundai Tucson, BMW X5, Toyota Landcruiser)
Segment M: upper SUV's (bijv. Volkswagen Touareg, Range Rover)
Segment N: bestelauto's (bijv. Renault Kangoo, Peugeot Partner)

Tot enkele jaren werden vooral auto’s uit de zogenaamde C- en D-middenklassen verkocht. Het aandeel van deze auto’s nam echter af, vooral ten gunste van de kleinere auto’s uit de A- en B-segmenten. In 2005 bedroeg het aandeel van de middenklassers in de nieuwverkoop 40%. Na een daling in de daaropvolgende jaren is het aandeel in 2015 weer op hetzelfde niveau als in 2005. In dezelfde periode groeide het marktaandeel van de A- en B-segmenten van 31% naar 38d%.

Brandstof
In tegenstelling tot de meeste andere Europese landen worden in Nederland veel benzine-auto’s verkocht. Het aandeel van benzine-auto’s in het rijdend wagenpark ligt al jaren rond de 80%. Aan het einde van de jaren ’90 en begin jaren ’00 vertoonde het marktaandeel van de dieselmotoren een stijgende lijn, maar aan deze stijging is in 2008 een einde gekomen. Het marktaandeel van diesel lag in 2007 op het hoogste punt met 28% van de nieuwverkopen, maar dit marktaandeel is in 2009 teruggelopen tot 20%. In 2015 was het marktaandeel van dieselauto's weer 29%. Al met al ligt de nieuwverkoop van dieselmotoren in Nederland ruim onder het gemiddelde van 46,1% in de Europese Unie.