Marktinformatie
Branche-analyse personenauto's

Het Nederlandse wagenpark groeit sinds het begin van de jaren 60 constant. Momenteel rijden er 8,9 miljoen personenauto’s op de weg.

Autoshowroom

Van oudsher worden er jaarlijks in Nederland rond de 500.000 nieuwe personenauto’s verkocht. Uitschieters waren er aan het einde van de jaren 90, met als hoogtepunt 1999 toen er maar liefst 611.000 auto’s verkocht werden. Sinds het begin van de economische crisis in 2009 zijn de autoverkopen echter aanmerkelijk gedaald. De laatste jaren ligt het gemiddelde rond de 400.000. In 2019 werden 446.114 personenauto's verkocht.

Verkoop van automodellen en types 
Van oudsher is de hatchback het meest verkochte type personenauto. Zo bestaat op dit moment 43% van het wagenpark in Nederland uit hatchbacks. SUV's zijn momenteel het snelst groeiende modelsegment en vormen de op een na grootste groep met een marktaandeel van bijna 31%. Stationwagons komen op de derde plaats met een marktaandeel van 11,7%.

Verkoop per segment
Personenauto’s worden onderverdeeld in segmenten. In Nederland worden de volgende segmenten gehanteerd:

Segment A: submini’s (bijv. Kia Picanto, Opel Karl, Toyota Aygo)
Segment B: kleine auto’s (bijv. Volkswagen Polo, Ford Fiesta, Renault Clio)
Segment C: kleine middenklasse (bijv. Ford Focus, Volkswagen Golf, Opel Astra)
Segment D: middenklasse (bijv. Skoda Octavia, BMW 3-serie, Volvo V60)
Segment E: hogere middenklasse (bijv. Mercedes-Benz E-Klasse, BMW 5-serie, Audi A6)
Segment F: grote auto’s (bijv. BMW 7-serie, Audi A8, Mercedes-Benz  S-klasse)
Segment G: sportieve modellen (bijv. Mazda mX-5, Audi TT, BMW Z4)
Segment H: sportwagens (bijv. Porsche A11, Mercedes-Benz GT, Jaguar F-Type)
Segment I: zeer groot en luxueus (bijv. Rolls Royce Dawn, Bentley Contonental, Porsche Panamera)
Segment J: medium MPV’s (bijv. Renault Grand Scenic, Volkswagen Touran, Citroën Grand C4)
Segment K: upper MPV’s (bijv. Renault Espace, Ford Galaxy, Seat Alhambra)
Segment L: lower SUV's (bijv. Kia Niro, Opel Crossland, Volkswagen T-Roc)
Segment M: upper SUV's (bijv. BMW X5, Audi E-tron, Volvo XC90)
Segment N: bestelauto's (bijv. Mercedes-Benz Sprinter, Ford Transit, Volkswagen Transporter)

Tot enkele jaren werden vooral auto’s uit de zogenaamde C- en D-middenklassen verkocht. Het aandeel van deze auto’s nam echter af, vooral ten gunste van de kleinere auto’s uit de A- en B-segmenten. In 2005 bedroeg het aandeel van de middenklassers in de nieuwverkoop nog 40%. Na een daling in de daaropvolgende jaren is het aandeel in 2019 31%. In2019 is het marktaandeel van de A- en B-segmenten 32%. Het L-segment volgt op de derde plaats met 28%.

Brandstof
In tegenstelling tot de meeste andere Europese landen worden in Nederland veel benzine-auto’s verkocht. Het aandeel van benzine-auto’s in het rijdend wagenpark ligt al jaren rond de 80%. Aan het einde van de jaren ’90 en begin jaren ’00 vertoonde het marktaandeel van de dieselmotoren een stijgende lijn, maar aan deze stijging is in 2008 een einde gekomen. Het marktaandeel van diesel lag in 2007 op het hoogste punt met 28% van de nieuwverkopen, maar dit marktaandeel is in 2009 teruggelopen tot 20%. In 2019 was het marktaandeel van dieselauto's nog maar 7,3%. Al met al ligt het marktaandeel van dieselmotoren in Nederland ruim onder het gemiddelde van 41,2% in de Europese Unie.