Analyse personenautoverkopen 2014

13-01-2015

RAI Vereniging brengt jaarlijks voor haar leden gedetailleerd de ontwikkelingen in de personenautoverkopen in kaart.

nieuwe auto's

In deze analyse onder meer de belangrijkste marktontwikkelingen op het gebied van de merken en modellen, fiscale bijtelling, downsizing en alternatieve brandstoffen. Bijvoorbeeld uitgesplitst naar particuliere en zakelijke verkoop, naar segmenten en naar uitstoot.

Opleving C-segment
In de particuliere markt worden weer grotere auto’s verkocht; het marktaandeel van het C-segment neemt duidelijk toe.

Daarnaast doen ook SUV’s (vooral de medium SUV's) het stukken beter in de particuliere markt. De stijging van dat laatste segment van 9 naar 15 procent is opvallend te noemen. Ook in de zakelijke markt is eenzelfde groei in het C-segment waarneembaar. Daarmee is het C-segment, ooit gedurende een zeer lange reeks van jaren het populairste segment in Nederland, terug op de nummer 1 positie.

Leden van RAI Vereniging kunnen de volledige analyse hiernaast (na inloggen) downloaden, ook in het Engels.