De Nederlandse Aftermarket in 2015 - update

05-07-2013

Tijdens de Ledendag van de afdeling Autovak op 31 oktober 2012 zijn de resultaten gepresenteerd van een update van de ICDP prognose voor de Nederlandse aftermarket in 2015.

Nederlandse aftermarket

Effecten economische crisis voelbaar
Onder invloed van de economische crisis daalt de Nederlandse aftermarket sneller dan de verwachting was in 2010. Uit een tussentijdse update van het ICDP onderzoek blijkt dat de aftermarket tot 2015 met 5,8 procent daalt tot 11,7 miljoen onderhouds- en reparatiemomenten. De teruggang is vooral toe te schrijven aan minder onderhoudsbeurten (-9,4%) en reparaties (- 8,9%). Alleen banden worden vaker vervangen (+6,5%).

Doelstelling onderzoek
Doel van het aftermarket onderzoek is het opstellen van een gefundeerde visie over de totale onderhoudsbehoefte van de Nederlandse automotive aftermarket in 2015. Het onderzoek is een gezamenlijk project van de afdelingen Auto's en Autovak, in samenwerking met het internationale automotive onderzoeksbureau ICDP.

Begeleiding
Vanuit Afdeling Auto's werd het onderzoek begeleid door BMW Nederland, Ford Nederland en Louwman & Parqui. Sator Holding B.V., Kühne Automotive B.V. en Auto Distribution Nederland B.V zijn de bedrijven die het onderzoek vanuit Afdeling Autovak begeleidden.

De update is beschikbaar voor leden van de afdelingen Auto's en Autovak (eerst inloggen). Zij kunnen ook het volledige ICDP rapport over de ontwikkelingen in de onderhoudsmarkten van Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië en Italië downloaden, en uitvoerige achtergrondinformatie over het onderzoeksmodel.