Marktinformatie
Bijgestelde verkoopprognose personenauto's 2020

7 juli 2020

De nieuwverkopen van personenauto’s hebben te maken met een flinke terugval als gevolg van de coronacrisis. De automotive sector heeft in maart en april wekenlang stilgelegen en het consumentenvertrouwen is flink teruggevallen. Hierdoor werden veel minder auto’s besteld en afgeleverd. In het eerste halfjaar van 2020 daalde het aantal registraties ten opzichte van 2019 met in totaal 30 procent, naar 158.155 stuks. Vooral in de maanden april en mei zakten de registraties in met 53 en 59,2 procent. Ondanks een fikse daling, vertoonde juni enig herstel en werden 39,2 procent minder auto’s geregistreerd dan in dezelfde maand in 2019.

autoindustrie

Licht herstel
Voor het tweede halfjaar van 2020 verwachten BOVAG en RAI Vereniging dat de autosector zich licht herstelt en ruim 191.000 nieuwe auto’s een eigenaar vinden. De eerste tekenen van herstel zijn zichtbaar nu de levering van nieuwe auto’s weer op gang komt en leasemaatschappijen weer auto’s in bestelling nemen. Hiermee komt het totaal aantal registraties uit op 350.000 stuks, een daling van 17,7 procent ten opzichte van de eerste voorspelling van 425.000.

EV-subsidie
Ook de aanschafsubsidie voor particulieren op een nieuwe of gebruikte elektrische auto is sinds 1 juli beschikbaar. Inmiddels zijn er bijna 2.700 aanvragen ingediend waarvan 2100 voor nieuw en ruim 600 voor tweedehands. Hiermee is voor nieuwe elektrische auto’s inmiddels 8,5 miljoen van de beschikbare 10 miljoen euro voor dit jaar gereserveerd. RAI Vereniging en BOVAG voorspelden eerder al dat de pot mogelijk snel leeg is en willen dat extra geld vrijkomt om meer mensen de mogelijkheid te geven een elektrische auto aan te schaffen. Dit is niet alleen van belang voor de economie, maar bovenal voor het doorzetten van de vergroening van het wagenpark.

Eric-Jan van der Berg
Beleidsadviseur