Samengevat heeft de Milieuraad (vergadering milieuministers EU-lidstaten) gezegd open te staan voor een aangepast compromis, als de CO2-uitstootnorm van 95 gr/km per 2020 maar overeind blijft. De sleutel tot zo’n compromis zal naar alle waarschijnlijkheid’ liggen in de introductie van andere wegingsfactoren. Kort gezegd: een zwaardere weging van zogenaamde superkredieten, zoals door RAI Vereniging en ACEA ook eerder bepleit.
Duitsland
In juni was een principeakkoord in eerste lezing bereikt tussen Europees
Parlement (EP) en de Raad, dat alleen nog door beide kanten moest worden
bekrachtigd. Duitsland kon zich daarin echter bij nader inzien niet vinden en
vroeg met succes om uitstel van stemming, om de implicaties van het compromis
grondig te kunnen bestuderen en het nationale draagvlak te vergroten. Dat
laatste lukte niet en Duitsland vond voldoende steun bij andere lidstaten om
besluitvorming over dit dossier uit te stellen.
Alternatief zoeken
Om uit de ontstane impasse te komen gaf de Milieuraad, overigens op voorstel van
Duitsland, het EU-voorzitterschap mandaat om samen met het EP en de Europese
Commissie binnen enkele weken een alternatief te vinden dat een akkoord in
eerste lezing alsnog mogelijk maakt en dat tegelijkertijd de klimaatambities en
de afspraken van het akkoord uit juni respecteert. Met dit mandaat mogen
eventuele nieuwe compromisvoorstellen geen afbreuk doen aan de norm van 95 g/km
per 2020.
De Raad wilde het alternatief om te komen tot een besluit, een tweede lezing door EP en Raad, voorkomen omdat dit tot vertraging van besluitvorming met tenminste een jaar zou hebben geleid.
Lichte bedrijfswagens
Eerder was al overeenstemming bereikt tussen Raad en Europees Parlement over de
147-gramsnorm voor CO2-uitstoot door lichte bedrijfswagens. Omdat voor de
Milieuraad al vaststond dat dit akkoord zonder problemen kan worden bekrachtigd
door de Raad en het EP, was het onderwerp van de agenda gehaald. Het EP-voorstel
voor het verplicht stellen van snelheidsbegrenzers voor deze categorie komt
daarin niet meer voor.
Meer informatie: Wijnand de Geus