Intelligente vervoerssystemen, ook voordelen voor gemotoriseerde tweewielers?

27-01-2014

Kunnen intelligente vervoerssystemen (‘slimme mobiliteit’) ook voordelen bieden aan gemotoriseerde tweewielers? Het European Motorcyclists Forum zoekt op 5 en 6 maart in Europees verband naar antwoord op die vraag.

E-scooter

Het Forum wordt, onder de paraplu van het RIDERSCAN-project, georganiseerd door de Europese motorrijdersfederatie FEMA en de fabrikantenkoepel ACEM. Het Europees Parlement treedt als gastheer op.

Positie GT
Waar intelligente vervoerssystemen (ITS) voor veiligheid en doorstroming grote voordelen kunnen bieden aan gebruikers van auto’s, vrachtwagens en bussen, kunnen motorrijders er juist kwetsbaarder door worden. Tenminste als bij de ontwikkeling en introductie van ITS onvoldoende oog is voor de specifieke positie van gemotoriseerde tweewielers als kwetsbare verkeersdeelnemers, zo stellen de organisatoren.

Aan de Europese beleidsmakers wordt hiervoor op 5 en 6 maart aandacht gevraagd. De EU zet immers met het Horizon 2020-programma onder meer stevig in op ITS.

Meer informatie: Gemma Warmerdam