Mansveld: meer elektrische kilometers voor plug-in hybrides

29-01-2014

Staatssecretaris Mansveld van IenM heeft het Formule E-team met een brief groen licht gegeven om werk te maken van de ambitie om plug-in hybride auto’s meer elektrische kilometers te laten rijden. Daarvoor is een stuurgroep opgericht, die bestaat uit de leden van het Formule E-Team, RAI Vereniging, VNA, de Vereniging Doet, Natuur & Milieu en The New Motion.

Mansveld

In oktober 2013 stuurde Formule E-teamvoorzitter Bert Klerk aan de staatssecretaris per brief een Plan van Aanpak verbeteren gebruik plug-in hybride auto’s. Daarmee kan gestimuleerd worden dat berijders van plug-in hybride auto’s optimale kansen krijgen om meer kilometers elektrisch afleggen. Er zijn er nu al veel die dat goed lukt, maar dat geldt zeker nog niet voor iedereen. Een goede stimulering en slimme diensten kunnen daarbij helpen. Hierdoor kan ook een markt voor nieuwe diensten ontstaan.

Aanpak
In Nederland rijden al circa 25.000 plug-in hybride voertuigen. Nu is het zaak dat deze auto’s zoveel mogelijk elektrisch rijden. In het Plan van Aanpak van de stuurgroep is een aantal maatregelen geformuleerd om werkgevers en werknemers hierbij te ondersteunen. Bijvoorbeeld het vergemakkelijken van de toegang tot laadinfrastructuur, zorgen voor laadmogelijkheid thuis of op de werkplek, slimme financiële prikkels in autoregelingen van werkgevers opnemen en informatie over optimaal plug-in-gebruik door marktpartijen.

Plug-in Coalitie
Er komt een Plug-in Coalitie van bedrijven, die laat zien dat met de juiste maatregelen, berijders van plug-in hybride auto’s te motiveren zijn, om veel elektrische kilometers te maken. Bijvoorbeeld door leaserijders een laadpas te geven met daarbij geen of een beperkte mogelijkheid om brandstof te tanken. Deze bedrijven zijn de ambassadeurs van slim rijden met plug-ins. Ook de overheid heeft via Mansveld toegezegd een bijdrage te gaan leveren. Als u interesse hebt om hieraan mee de doen, kunt u contact opnemen met Koenraad Backers van Natuur en Milieu, de initiatiefnemer van de Plug-in Coalitie.

RAI Vereniging
“De leden van RAI Vereniging leden hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd om elektrisch rijden mogelijk te maken in Nederland. Binnen deze coalitie werken we graag mee om iedere auto waar een stekker aan zit, zo veel mogelijk ook op stroom te laten rijden. De grootste uitdaging daarbij zien wij bij de werkgevers en werknemers, die over het rijden op stroom afspraken met elkaar kunnen maken”, zegt Cees Boutens die namens RAI Vereniging in de stuurgroep zit; voorzitter is Michiel Hartman van Vereniging Doet.

Meer informatie: Cees Boutens