Toepassing GSR in NL bij individuele toelating

13-02-2014

De GSR bepaalt dat i.p.v. de Richtlijnen de overeenkomstige Reglementen toegepast moeten gaan worden. Dat gaat per 1 juli 2014 in Nederland ook gelden voor individuele toelatingen.

snelweg

De GSR (Global Safety Regulation; Verordening 661/2009) schrijft, naast de introductie van nieuwe eisen zoals, LDWS, EABS, en ESC, ook voor dat de ECE-Reglementen moeten worden toegepast i.p.v. de Richtlijnen van de EU.

Als het gaat om voertuigen met een typegoedkeuring dan geldt dat nieuwe typekeuringen per 29 oktober 2012 aan de GSR moeten voldoen, en bestaande typegoedkeuringen per 29 oktober 2014.
Normaal gesproken volgt Nederland voor individuele toelatingen de datum voor nieuwe typekeuringen, hier dus 29 oktober 2012.

Complex
Echter, gezien de complexiteit van de GSR, is eerst een wijziging van de Regeling Voertuigen nodig om de toepassing van de Reglementen te kunnen eisen bij individuele toelating. Die wijziging zou er al eerder komen, maar is nu voorzien per 1 juli 2014.

RAI Vereniging heeft de leden al eerder – bij het TOB en in informatie over de GSR - opgeroepen om aandacht te gaan schenken aan die overgang; kennis nemen van de inhoud van de relevante Reglementen en trachten na te gaan welke verschillen er wellicht zijn tussen Reglement en Richtlijn. En daarover in contact treden met de RDW.

Concretere informatie
Wij hebben de RDW ook al eerder verzocht om te werken aan praktische informatie over die verschillen, maar dat heeft tot nu toe niet iets concreets opgeleverd. De RDW werkt ook aan een aangepaste ‘wijze van keuren individueel’; zodra die bekend is zullen wij u daar nader over informeren.

Meer informatie: Kees Pereboom