Succesvolle Vakdag Landbouwverkeer voor politie

14-02-2014

Wetgeving is één, handhaving is heel iets anders. We hebben de afgelopen tijd met het onderwerp kenteken en de introductie van www.veiliglandbouwverkeer.nl veel tijd gestoken in landbouwverkeer, nu deed de gelegenheid zich voor om de politie ook bij te praten.

trekker met wettelijke breedte borden

Hoe gaat de politie om met de verkeersveiligheid en handhaving van landbouwvoertuigen? Vanwege andere prioriteiten is het onderwerp en daarmee de kennis bij politie in de loop van de tijd wat op de achtergrond gekomen. Tegelijkertijd meldt SWOV dat ongevallen met landbouwvoertuigen steeds vaker voorkomen.

Vakdag
Voor de Politieacademie reden om het onderwerp weer eens goed tussen de oren te brengen bij politie Nederland, om te beginnen tijdens de vakdag Landbouwverkeer op 7 februari. Zo’n 175 handhavers kwamen naar het Centrum voor Handhaving en Mobiliteit van de Politieacademie in Lelystad om hun kennis van landbouwverkeer uit te breiden.

Trends en actualiteiten, wet- en regelgeving, veiligheidsinitiatieven, de toekomst van het landbouwverkeer kwamen aan de orde. Tijdens de vakdag, die de Politieacademie organiseerde met branchepartners Cumela en afdeling Speciale Voertuigen van RAI Vereniging, konden deelnemers ook zelf ervaren hoe het is om een landbouwvoertuig te besturen.

RAI Vereniging liet een breed palet aan alternatieve voertuigen zien die de voordelen van landbouwvoertuigen en vrachtwagens combineren. Veel aandacht voor veiligheid en milieu, en de zaal luisterde aandachtig wat het kenteken kan beteken voor hun tak van sport.

Vergroten verkeersveiligheid
In de landbouwsector is ruime aandacht voor verbetering van de veiligheid op de weg met landbouwvoertuigen. “De matching tussen voertuigen is het allerbelangrijkst”, zegt Dirk-Jan de Groot, docent bij de Politieacademie. “Hierin worden belangrijke stappen gezet. Zo is er nu bijvoorbeeld een speciale bumper voor landbouwvoertuigen (zie foto) ontwikkeld die een grote vooruitgang betekent.”

Hero Dijkema van Cumela noemt daarnaast “de aanvullende veiligheidsvoorzieningen voor landbouwvoertuigen, bijvoorbeeld op het gebied van markering en verlichting, remmen en onderrijbeveiliging. Maar ook de toekomstige invoering van het zogenoemde T-rijbewijs en kentekening dragen bij aan veiliger rijden en verbetering van de handhaving”. Hij vroeg ook aandacht voor de nieuwe regels voor het afdekken van lading die meer ruimte laat voor interpretatie. En dus ook voor discussie met de zaal, bleek in deze geanimeerde bijeenkomst.

Constructief
Remco Tekstra van afdeling Speciale Voertuigen van RAI Vereniging is enthousiast over de vakdag. SV heeft zich immers de afgelopen jaren ingespannen voor het vergroten van de verkeersveiligheid van landbouwvoertuigen. “Het is een constructieve dag die daar zeker aan zal bijdragen. Je merkt dat de deelnemers echt zoeken naar informatie over landbouwverkeer die ze in hun werk kunnen gebruiken. Het is fijn dat wij als brancheorganisatie daar ons steentje aan bij kunnen dragen.”

Er was door nauw betrokken leden ook gezorgd voor voertuigen en er kon zelfs met tractoren worden gereden, al vielen deze onderdelen door de het slechte weer letterlijk een beetje in het water.

Meer informatie: Remco Tekstra