Nederlandse importeurs communiceren officiële brandstofverbruikscijfers

23-02-2014

RAI Vereniging vindt het feit dat Stichting Brandstofverlies één van haar leden heeft gedaagd in kort geding inzake de door haar gepubliceerde brandstofverbruikscijfers opmerkelijk.

De door alle Nederlandse personenauto importeurs gecommuniceerde verbruikscijfers zijn het resultaat van de officiële EU-meetmethoden in een door de EU voorgeschreven ritcyclus. Deze cyclus is in het leven geroepen om het brandstofverbruik van auto’s onderling met elkaar te kunnen vergelijken op basis van gelijke omstandigheden.

De officiële verbruikscijfers zijn de enige cijfers die de autobranche mag communiceren. Het communiceren van andere cijfers naast de officiële verbruikscijfers zou voor de consument tot verwarring kunnen leiden. De aanpak die de Nederlandse importeurs kiezen is in lijn met geldende Europese verordeningen.

Het is algemeen bekend dat het feitelijk brandstofverbruik van een auto afhankelijk is van veel verschillende factoren zoals rijgedrag, weersomstandigheden, beladingsgraad, gebruik van elektronische apparatuur aan boord, bandenspanning et cetera.

Zie in deze ook onze FAQ over brandstofverbruik