FIGIEFA bepleit open toegang eCall

13-03-2014

Het Europees Parlement heeft woensdag 26 februari in plenaire samenstelling ingestemd met wetgeving die eCall in auto's en bestelauto's per oktober 2015 verplicht stelt. FIGIEFA heeft een gewillig oor gevonden bij het EP voor de noodzaak om daarbij open en eerlijke concurrentie in de markt voor onderhoud en reparatie te waarborgen.

FIGIEFA

Dit onderwerp is zeer belangrijk voor de automotive aftermarket omdat de verplichte introductie van eCall zeer waarschijnlijk de onderliggende technologie voor telematica in elke nieuwe personenauto-typegoedkeuring zal beïnvloeden.

Dergelijke in-car technologie kan ook voor aanvullende toepassingen (vrijetijdsinformatie, diagnose op afstand, onderhoud op maat) worden gebruikt.

Open toegankelijk
Het EP erkende de noodzaak voor een open toegankelijk, veilig en gestandaardiseerd platform voor eCall en andere toekomstige in-car toepassingen en diensten. Anders zouden autofabrikanten de enigen zijn met toegang tot deze nieuwe technologie. Daarmee kunnen zij ook aanvullende diensten leveren die onafhankelijke aanbieders niet kunnen aanbieden.

Zonder open en eerlijke concurrentie in de aftermarket wordt de keuzevrijheid van consumenten beperkt.

Download
Uitgebreidere informatie van FIGIEFA kunt u onderaan deze pagina downloaden van Ledennet (inlog vereist).

Vervolg
Nu moeten de EU-lidstaten zich in de Raad uitspreken over het voorliggende voorstel.

Voor onze eerdere berichten over eCall volgt u deze link.

Meer informatie: Jeroen van de Braak