Een en ander blijkt uit de jongste studie van onderzoeksbureau JATO Dynamics dat in totaal 23 landen omvat. Volgens JATO daalde de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in alle markten en in alle verkoopsegmenten.
Fiscaal
Nederland zag kans de gemiddelde CO2-emissie in 2013 met 9,7 gram terug te
dringen, mede dankzij het gunstige fiscale regime dat voor zuinige auto’s geldt.
Goede tweede was Griekenland met 111, 3 gram per km, gevolgd door Portugal
(111,6), Denemarken (113,5) en Frankrijk (117,9).
Grootste winst C-segment
In het A, B en C-segment, gezamenlijk goed voor ongeveer tweederde van
alle in Europa verkochte auto’s, kwam de CO2-waarde vorig ruim onder de 130 gram
uit. De grootste winst boekte het C-segment met een daling van 7,4 gram tot
125,7 gram. Voor het A en B-segment lagen de gemiddelde waarden op
respectievelijk 106,9 en 119,1 gram.
Renault koploper
Uit de cijfers van JATO valt af te lezen dat op merkenniveau Renault met een
gemiddelde uitstoot van 110,1 gram koploper is als het om CO2-reductie gaat. Een
cijfer dat niet in de laatste plaats mede te danken was aan de ruim 9.000
elektrische auto’s die het merk vorig jaar verkocht. Peugeot wist, evenals vorig
jaar, de tweede plaats te handhaven met 114,9 gram, terwijl ook Toyota met 115,9
gram een podiumplaats wist te verwerven.
Volgens Gareth Hession, vice president van JATO Reseach, doen autofabrikanten er alles aan om nieuwe modellen op de markt te brengen die efficiënter zijn dan hun voorgangers. “Met als resultaat een lager brandstofverbruik en dus lagere kosten voor de consument en een lagere milieubelasting.”