MIA\Vamil ook voor milieuvriendelijke demo-auto

10-04-2014

Ook voor milieuvriendelijke demo-auto’s kan vanaf nu een beroep worden gedaan op de investeringsaftrek MIA\Vamil.

Autoshowroom

Staatssecretaris van Financiën Wiebes heeft in een besluit goedgekeurd dat een voertuig van maximaal zes maanden oud of met ten hoogste 6.000 kilometer op de teller ook als ‘nieuw’ mag worden aangemerkt. Tot dusver gold voor MIA\Vamil de eis dat het moet gaan om een “niet eerder gebruikt bedrijfsmiddel”, waarmee dus enkel geheel nieuwe auto’s eronder vielen.

Verkoopbaar
RAI Vereniging is blij met deze aanpassing, want milieuvriendelijke voertuigen die in aanmerking komen voor subsidies in de vorm van investeringsaftrek en willekeurige afschrijving bleken als demo, of zeer jong gebruikt moeilijk verkoopbaar: zij werden immers niet meer gezien als nieuw en komen daarmee niet in aanmerking voor deze regelingen.

Inspanning beloond
Chris van Dijk, stafmedewerker Duurzaamheid en Techniek, is blij dat zijn inspanningen uiteindelijk worden beloond: “Wij hebben hier sinds begin 2013 hard aan getrokken. Spijtig dat het lang duurde om zover te komen, maar het resultaat is goed. Voor importeurs en dealers is het belangrijk dat ook deze categorie demo-auto’s zonder haken-en-ogen bij de dealers kunnen worden uitgezet.”

Verruiming regeling
RVO (voorheen agentschapNL) heeft onderstaande informatie ten tijde van schrijven van dit bericht nog niet online beschikbaar. Dit wordt naar verwachting snel aangepast.

Codes: betreft geen nieuwe regeling maar bestaande beoordeling regelingen/codes zijn verruimd,

Het gaat om de volgende codes:

• Volledig elektrische auto’s met een CO2-uitstoot van 0 gr/km komen in aanmerking voor 36 % MIA onder code G 3110.
  • Plug-in hybride auto’s met een CO2-uitstoot van > 0 – 30 gr/km komen in aanmerking voor 27 % MIA onder code D 3111.
  • Plug-in hybride auto’s met een CO2-uitstoot van > 30 – 50 gr/km komen in aanmerking voor 13,5 % MIA onder code E 3112.
  • Aardgasauto voor zakelijk vervoer met een CO2-uitstoot van > 50 gr/km komen in aanmerking voor 13,5 MIA onder code E 3113

Eisen: demo mag max. 6.000 km gereden hebben, en max. 6 maanden na ingebruikname.
Ingangsdatum: per 17 maart 2014 (publicatie Staatscourant)
Aanvragen: via digitale loket MIA\Vamil

Zie hier ook onze analyse (voor leden) van de Milieulijst 2014.

Meer informatie: Wijnand de Geus