Met wie gaat de 'connected car' communiceren?

15-04-2014

Draadloze communicatie via OBD, maar ook dankzij nieuwe voertuigtechnieken als eCall en bCall gaan een steeds grotere rol spelen in het diagnosticeren en het onderhoudsproces van auto’s.

automatisch rijden

De ‘connected car’ is straks op afstand te lokaliseren, te bewaken en de telematica software aan boord bepaalt wanneer het tijd is voor een service- en onderhoudsbeurt en bij welk garagebedrijf. Kernvragen daarbij zijn: wie is eigenaar van die data en in hoeverre krijgen onafhankelijke garagebedrijven volledige toegang tot deze data?

De consument moet zelf kunnen bepalen met wie zijn voertuig gaat communiceren, vindt Bertel Hendriks, marketingdirecteur Noord Europa van Delphi. Hij stelt in GO!Mobility Magazine dat het Europees Parlement er voor zorg moet dragen dat alle voertuigdata voor zowel het gebonden als het vrije kanaal beschikbaar blijven op hetzelfde tijdstip. “Er moet sprake zijn van een gelijkwaardig speelveld.”

Connected Car Device
Delphi levert als ‘tier one supplier’ een breed palet aan mobiele elektronica en transportsystemen aan autofabrikanten over de hele wereld, waaronder sinds kort ook de Delphi Connected Car Device. Via deze EOBD-module is het mogelijk met behulp van een speciale smart Phone app bijvoorbeeld tal van zaken (op afstand) uit te lezen, zoals het brandstofniveau, de kilometerstand, de status van de accu, de locatie van de auto, gereden routes en foutcodes.

Auto’s online
Delphi anticipeert hiermee op de invoering van eCall per 1 oktober 2015 in alle nieuwe personenauto’s in Europa en in het verlengde daarvan op bCall, een vergelijkbaar systeem voor servicediensten bij pech onderweg. eCall, dat bij een botsing automatisch een sms bericht naar de 112-alarmcentrale stuurt met onder andere de gps-coördinaten van het voertuig, kan volgens het Europarlement 2.500 levens per jaar sparen. Dit betekent, zegt Hendriks, dat auto’s per die datum dus online gaan. “Vanaf dat moment kun je alle data uit een auto halen die je ook met behulp van een diagnoseapparaat kunt uitlezen.”

Eigendomsrecht?
De vraag is alleen, vervolgt Hendriks, waar ligt het eigendomsrecht van al die data? “Daar heeft Brussel nog geen heldere uitspraak over gedaan. Maar dat moet wel gebeuren, want anders zou op termijn de aftermarket in gevaar kunnen komen, wanneer autofabrikanten via telematicatoepassingen de klanten gaan binden.”

Vandaar dat AFCAR, dat staat voor Alliance For Freedom of Car Repairers, en waarbinnen een aantal koepelorganisaties van RAI Vereniging (EGEA, FIGIEFA en CLEPA) hun krachten hebben gebundeld, Brussel oproept op te komen voor een eerlijk speelveld voor alle garagisten in de automotive aftermarket.

Consument leidend
Hendriks verwacht een integratie van apps, waarbij de auto in het middelpunt zal staan. De mogelijkheden zijn onbeperkt en kunnen, los van de communicatie met het garagebedrijf of hulpdiensten, variëren van een ANWB camping app tot applicaties die het dichtstbijzijnde benzinestation of restaurant aangeven, verkeersopstoppingen of wegopbrekingen signaleren tot en met tal van telematicadiensten. Ondanks de vele open einden staat voor Hendriks echter een ding wel vast: “de consument zal leidend moeten zijn bij de invulling van de connected car.”