Schultz: snelheidsdata voor in car informatievoorziening vrij beschikbaar

25-04-2014

Minister Schultz van IenM beantwoordde deze week kamervragen over de onduidelijkheid omtrent aanduiding van de maxiumumsnelheden. Zij ziet daarbij een grote rol voor interactieve snelheidsinformatie die de overheid vrij ter beschikking stelt.

snelweg

De minister belooft in haar brief aan de Kamer dat zij de onduidelijkheid bij automobilisten over de maximumsnelheid op snelwegen graag wil wegnemen en zo de tevredenheid van de weggebruiker te vergroten.

In car informatievoorziening
Haar aanpak omvat harmonisering van de snelheden, betere bebording, communicatie en in car informatievoorziening.

Vrije toegang
Vooral dat laatste is interessant voor onze branche. Belangrijk is daarbij dat Schultz onderstreept dat alle serviceproviders en app-bouwers voor hun in car informatievoorziening eenvoudig toegang moeten hebben tot deze data. Dat geeft onze leden die zich op deze dienstverlening aan automobilisten toeleggen mooie mogelijkheden.

Nieuwe reisinformatiediensten
Sinds 27 maart zijn vijf nieuwe reisinformatiediensten beschikbaar. Deze geven de reiziger zowel voorafgaand als tijdens de reis realtime reisinformatie en tonen onder andere de maximumsnelheid op het hoofdwegennet. De diensten zijn via apps en websites beschikbaar voor smartphone, tablet en pc.