Toekomststudie aftersales richting 2025 toont vier scenario's

25-04-2014

Gisteren presenteerden RAI Vereniging en BOVAG met een seminar in Cinemec Ede de uitkomsten van hun scenario-onderzoek naar de aftermarket in 2025.

Aftersales seminar

Aan een driehondertal leden van BOVAG en RAI Vereniging die actief zijn in de aftersales werden vier mogelijke toekomstscenario’s gepresenteerd. Daarbij wordt uitdrukkelijk niet gekozen voor één ‘beste’ scenario. De kracht van het onderzoek ligt vooral in het identificeren en duiden van de verschillende veranderkrachten waarlangs de aftermarket zich kan ontwikkelen.

Meer foto's vindt u op onze Facebook-pagina. Foto: Maurits van Hout

Scenario's
Na een korte inleiding van twee experts van BOVAG en RAI Vereniging kwamen achtereenvolgens bedrijven van binnen en buiten de branche aan het woord die inhoud gaven aan de vier scenario’s: die van 'de ketenkaper', de 'innovatieve intermediair', de 'robuuste retailer' en de 'mobiliteitsmaker'.

BOVAG en RAI Vereniging gaven Jester Strategy opdracht om de toekomst van de Nederlandse automotive aftersales in kaart te brengen. Het ging daarbij niet om het vinden van de absolute waarheid of om een stellige voorspelling.

Voorstelling van de toekomst
Het onderzoeksrapport bevat veeleer een inventarisatie van dominante veranderfactoren waarvan de impact en de mate van (on)zekerheid zijn gewogen. Deze geven 'voorstellingen' van hoe de aftermarket er in 2025 uit kan zien. De twee meest dominante veranderkrachten zijn in een assenkruis geplaatst waardoor een viertal mogelijke toekomstscenario’s zichtbaar wordt.

Deze scenario’s geven welbewust vier extremen aan, de uiterste hoeken van het speelveld. Zeker is wel dat de situatie in de aftermarket op zijn kop gaat. Maar lang niet zeker is welke kant het op gaat.

De vraag is: wie of wat komt bovendrijven? Welke nieuwe toetreders kapen de business? Welke nu reeds aanwezige partij weet zijn businessmodel zodanig te kantelen dat hij of zij overleeft?

Wake-up call
Het scenariomodel dient uitdrukkelijk als wake-up call: de aftersales gaat veranderen, hou daar rekening mee bij het bepalen van je eigen toekomst! Het rapport biedt, naast de mogelijkhed om te anticiperen op de mogelijke scenario’s, ook strategische overwegingen bij elk van de veertien veranderkrachten.