LZV mag straks de Belgische grens over

23-05-2014

Onlangs schreven wij dat Vlaanderen een proef met LZV/ecocombi’s is gestart. Deze week werd bekend dat Nederland en België in overleg zijn over grensoverschrijdend vrachtverkeer voor deze categorie.

LZV

Op basis van de geldende Europese regels kunnen lidstaten biliateraal afspraken maken over het toelaten van LZV’s op elkaars grondgebied. Ons ministerie van IenM heeft met de Belgische verkeersminister Hilde Crevits afgesproken hiervoor een proefproject, voor in eerste instantie twee jaar, te starten.

RAI Vereniging is, vanwege de voordelen voor efficiency en reductie van brandstofverbruik, groot voorstander van het op ruimere schaal inzetten van LZV’s, net als de collega’s van TLN en EVO. Uiteraard met waarborgen voor de verkeersveiligheid. Ook daarover, bijvoorbeeld over de vereiste opleiding van chauffeurs, zijn afspraken gemaakt.

Interessant artikel
Een uitvoerig artikel over deze proef kunt u lezen in Nieuwsblad Transport nr. 14 van 20 mei. Een pdf-versie daarvan vindt u hiernaast.

Meer informatie: Remco Tekstra