Wiebes bij RTL Z: systeem autobelastingen bijna niet houdbaar

09-10-2014

Het huidige systeem van belastingen op auto’s is bijna niet meer houdbaar. Tarieven zullen naar elkaar toegroeien.

Interview Wiebes RTL Z

Dat zei staatssecretaris Eric Wiebes van financiën in gesprek met RTL Z op 7 oktober. Het systeem is heel moeilijk uitvoerbaar, het werkt verstorend, het systeem is gevoelig voor fraude, met name de BPM) en vergroenen gebeurt op een heel dure manier, aldus Wiebes.

Systeem op de schop
Dat zijn allemaal problemen waardoor we niet langer met dit stelsel zouden door moeten, concludeert Wiebes. ‘’Als het systeem op de schop gaat, dan moet er voor de huidige leaserijders in ieder geval niets veranderen, aldus Wiebes. Hij geeft aan dat als er minder categorieën voor bijtelling komen en alles minder CO2-afhankelijk wordt, dan groeien tarieven naar elkaar toe’’.

Autobrief 'binnenkort'
De Autobrief 2 komt 'binnenkort', zegt Wiebes. Een harde termijn noemt hij daarbij niet, maar mogelijk is dat al deze maand. Duidelijk is in elk geval dat de politieke druk sterk oploopt. In het gesprek werden RAI Vereniging en BOVAG expliciet door de bewindsman genoemd als belanghebbende partijen bij uitstek.

Bekijk het integrale gesprek van Wiebes met RTL Z.

Meer informatie: Wijnand de Geus