Minister Schultz pakt MMBS-en aan

10-10-2014

Minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu heeft in een brief aan de kamer aangekondigd de ongewenste ombouw van personenauto’s naar MMBS-en aan te gaan pakken. De bewindsvrouw komt hiermee tegemoet aan verzoeken van RAI Vereniging om deze maas in de wet aan te pakken.

Remco Tekstra, secretaris Speciale Voertuigen, reageert tevreden: "We hebben hier sterk voor gepleit en we zijn blij te zien dat onze zorgen serieus zijn genomen. Zeker de houding van de RDW valt te prijzen en op deze manier is voor de periode tot de invoering van het T-kenteken een nette oplossing bedacht."

Oneigenlijke concurrentie
Zoals wij eerder schreven, was het met name de importeurs van brommobielen een doorn in het oog dat deze oneigenlijke concurrentie een grote vlucht nam ten koste van hun producten.

Onwenselijk
Op nog veel andere fronten ook onwenselijk: zonder apk, belasting, kenteken en feitelijk zonder mogelijkheden tot handhaving zijn deze afgedankte personenwagens alles behalve waar de categorie MMBS ooit voor is bedoeld (SRV-voertuigen, werk aan de weg etc.).

In haar brief (hiernaast als download) schrijft Schultz:

"De aanpak van de tot MMBS omgebouwde personenauto’s.Recent is een stijging te zien van het aantal personenauto’s dat wordt omgebouwd tot MMBS, met als hoofddoel het kunnen autorijden zonder rijbewijs en als bijkomend voordeel geen motorrijtuigenbelasting en geen APK. Met de invoering van het T-rijbewijs is het niet meer mogelijk om zonder rijbewijs een dergelijk voertuig te besturen. Kentekening zal een tweede grote belemmering vormen. Ook wordt door de RDW sinds 1 september strikter getoetst of de aanpassingen aan deze voertuigen om slechts 25 of 45 km/u te kunnen rijden echt onomkeerbaar zijn. Ook moet er bijvoorbeeld een laadvloer aanwezig zijn of moet de motor werktuigen kunnen aandrijven. Dit pakket aan maatregelen zal ertoe leiden dat deze ongewenste vormen van MMBS’en niet meer zullen voorkomen. Het invoeren van APK en het opleggen van MRB is niet proportioneel voor de grote groep van wel gewenste tractoren en MMBS’en (zoals de SRV wagen, hijskranen en heftrucks)."

Voor meer informatie: Remco Tekstra