Geen reden tot extra zorg speed pedelecs

07-11-2014

Het gebruik van speed pedelecs hoeft niet meer risico's op te leveren dan een 'gewone' elektrische fiets, blijkt uit nieuw Duits onderzoek.

Speed Pedelec

In het onderzoek van de Duitse verzekeraars  (GDV) werden 90 fietsers, e-fietsers en speed pedelec-fietsers voorzien van camera’s en gps gedurende enkele weken gevolgd. Dat leverde 2300 uur videomateriaal op en de nodige data over rijsnelheden en dergelijke.

Daarbij werden de wettelijke regels in acht genomen. Dat wil in Duitsland zeggen dat speed pedelecs worden gezien als 'Kleinkrafträder': waarvoor een rijbewijs, een helm en een verzekering voorgeschreven zijn en doorgaans het fietspad niet gebruikt mag worden.

Analyse van de beelden wees uit dat de drie soorten fietsers ongeveer even vaak met kritische verkeerssituaties te maken krijgen. De hogere snelheid van de speed pedelec maakt geen verschil.

Ongevallencijfers
Maar ook in Duitsland ontbreken, net als in Nederland, concrete ongevallencijfers van e-fietsers. Daarom worden de bevindingen met het nodige voorbehoud gepresenteerd. De onderzoekers verwijzen naar Zwitserse ongevallencijfers (daar zijn zelfs 1000 Watt fietsen toegestaan) die erop wijzen dat berijders van speed pedelecs niet vaker gewond raken als gevolg van een verkeersongeval.

Snelheden
Het Duitse onderzoek laat ook zien dat de werkelijke snelheden van e-fietsers en speed pedelec-fietsers niet heel erg veel hoger liggen. Een gewone fietser heeft een reissnelheid (deur- tot-deur) van 13,9 km/uur, en een gemiddelde rijsnelheid van 15,5 km/uur. Bij de e-fietser ligt dat op 16 respectievelijk 17,4 km/uur en bij de speed pedelec op 21,8 respectievelijk 23,2 km/uur.