In het onderzoek van de Duitse verzekeraars (GDV) werden 90 fietsers, e-fietsers en speed pedelec-fietsers voorzien van camera’s en gps gedurende enkele weken gevolgd. Dat leverde 2300 uur videomateriaal op en de nodige data over rijsnelheden en dergelijke.
Daarbij werden de wettelijke regels in acht genomen. Dat wil in Duitsland zeggen dat speed pedelecs worden gezien als 'Kleinkrafträder': waarvoor een rijbewijs, een helm en een verzekering voorgeschreven zijn en doorgaans het fietspad niet gebruikt mag worden.
Analyse van de beelden wees uit dat de drie soorten fietsers ongeveer even vaak met kritische verkeerssituaties te maken krijgen. De hogere snelheid van de speed pedelec maakt geen verschil.
Ongevallencijfers
Maar ook in Duitsland ontbreken, net als in Nederland, concrete
ongevallencijfers van e-fietsers. Daarom worden de bevindingen met het nodige
voorbehoud gepresenteerd. De onderzoekers verwijzen naar Zwitserse
ongevallencijfers (daar zijn zelfs 1000 Watt fietsen toegestaan) die erop wijzen
dat berijders van speed pedelecs niet vaker gewond raken als gevolg van een
verkeersongeval.
Snelheden
Het Duitse onderzoek laat ook zien dat de werkelijke snelheden van e-fietsers en
speed pedelec-fietsers niet heel erg veel hoger liggen. Een gewone fietser heeft
een reissnelheid (deur- tot-deur) van 13,9 km/uur, en een gemiddelde rijsnelheid
van 15,5 km/uur. Bij de e-fietser ligt dat op 16 respectievelijk 17,4 km/uur en
bij de speed pedelec op 21,8 respectievelijk 23,2 km/uur.