Sectorakkoord autobelastingen ongeschonden door Tweede Kamer

13-11-2014

Het sectorakkoord van RAI Vereniging, BOVAG, VNA, ANWB, VNO-NCW, Natuur & Milieu en Milieudefensie is aangenomen door de Tweede Kamer.

Tweede Kamer

Het akkoord dat in het weekeinde van 1 en 2 november werd bereikt is niet echt inhoudelijk meer ter discussie gekomen in de Kamer. Staatssecretaris Wiebes en de regeringsfracties van VVD en PvdA kregen vooral vragen over het nogal rommelig verlopen proces, maar het akkoord zelf krijgt brede steun.

“Na twee slechte voorstellen, ligt er nu een goed plan voor het tussenjaar 2016 en dat is een mooi resultaat”, zegt Wijnand de Geus, secretaris afdeling Auto's.

Plug-in hybride
De fractiewoordvoerders financiën keken allemaal al een beetje vooruit naar de autobrief 2, die op het programma staat voor het voorjaar van 2015. Veel aandacht daarbij gaat uit naar de plug-in hybride auto’s en hun praktijkverbruikscijfers. Er is veel kritiek op de fiscale voordelen die deze categorie auto’s krijgt, terwijl de berijders weinig elektrische kilometers maken, aldus de kamerleden.

De staatssecretaris werd opgeroepen deze ‘misstand’ aan te pakken. Kamerlid Pieter Omtzigt maakte er zelfs een motie van, die de regering oproept om “voor of in de autobrief 2 een concreet voorstel op te nemen waarbij semi-elektrische auto’s hun bijtellingsvoordeel verliezen, indien zij in essentie als benzinevoertuig gebruikt worden”.

“Wij begrijpen de zorgen van de Kamer”, stelt Wijnand de Geus. “Niet voor niets zijn wij lid van de plug-in coalitie en ontwikkelen we met o.a. Natuur & Milieu en de VNA concrete acties om plug-in leaserijders te stimuleren meer elektrische kilometers te maken.”

Afronden besluitvorming
Eind november en begin december wordt het Belastingplan en het voorstel voor de autobelastingen in 2016 nog behandeld in de Eerste Kamer. De verwachting is dat dat geen verrassingen meer gaat opleveren.

Voor meer informatie: Cees Boutens