Invoering eCall verschoven naar 2018

11-12-2014

De invoeringsdatum voor de plicht voor nieuwe personenauto's en bedrijfswagens (t/m 3.500 kg GVW) om eCall aan boord te hebben is verschoven naar 1 april 2018.

e-call

Lange tijd was er sprake van dat eCall per 1 oktober 2015 zou worden ingevoerd. Die datum blijkt nu definitief onhaalbaar, omdat niet alle EU-lidstaten op tijd de vereiste infrastructuur bij telecomproviders en noodhulpdiensten gereed kunnen hebben. Het Europees Parlement en de Europese Commissie bereikten deze week overeenstemming over uitstel tot 2018.

2.500 levens
De EU schat dat eCall jaarlijks 2.500 levens zou kunnen redden. De Europese Commissie onderzoekt nog of het systeem moet worden uitgebreid tot andere voertuigen, zoals bussen, touringcars en vrachtwagens.

eCall is het automatische noodsysteem waarbij de auto zelf hulpdiensten op de hoogte stelt bij een ernstig ongeval, door het uniforme Europese alarmnummer 112 te bellen. Daarbij wordt essentiële informatie, zoals de exacte locatie van het voertuig, doorgegeven zelfs als de bestuurder bewusteloos is of niet in staat om een telefoongesprek te voeren.

Discussie open toegang
De wettelijke verplichting van e-Call, en de komst van b- en s-Call-achtige systemen, is overigens de opmaat voor een brede discussie binnen de sector en binnen het Europees Parlement. Deze richt zich op de vraag in welke mate dit soort platforms open toegankelijk moeten zijn, op vragen rondom de vrije toegang tot dit soort telematicasystemen, op vragen wie de eigenaar is van dit soort data en informatie en in wat de voertuigeigenaar hierin te bepalen heeft.

Meer informatie vindt u ook in ons dossier over eCall, b-Call en s-Call.