Kamervragen subsidiëring elektrische voertuigen

16-12-2014

Minister Henk Kamp van EZ beantwoordde deze week vragen die PVV-kamerleden stelden over de subsidiëring van elektrische voertuigen, die naar verluidt toch fijnstof uitstoten.

Henk Kamp minister EZ

Aanleiding was een publicatie in De Standaard waarin een professor stelde dat de niet-uitlaatemissies (door slijtage van wegdek, remmen en banden) van elektrische voertuigen nauwelijks lager zijn dan van benzineauto’s. Daags daarna werd dat onderzoek in De Tijd door een andere hoogleraar afgeserveerd als ‘waardeloos’.

Eerder al werden naar aanleiding daarvan vragen gesteld aan staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu. 

Minister Kamp antwoordde dat de totale uitstoot van fijnstof door elektrische auto’s gemiddeld juist ongeveer een derde lager is dan door auto’s met een verbrandingsmotor. Met name (regeneratief) remmen op de elektromotor zorgt ervoor dat remmen en banden juist minder slijten.

Het terugdringen van de uitstoot van fijnstof noemt hij, vooral ook in stedelijk omgeving, belangrijk. Daarbij draagt het gebruik van elektrische auto's bij aan vermindering van CO2-uitstoot.

160.000 euro?
De kamerleden wierpen ook de vraag op het niet efficiënter zou zijn om de aanschaf van alle auto's voordeliger te maken (door verlaging van BTW en BPM) in plaats van elektrische auto's met gemiddeld 160.000 euro per elektrische auto te belonen.

De minister zegt dit bedrag niet te herkennen en vermoedt dat het ('berekend' door Geen Stijl) tot stand komt door de totale belastingderving van 6,4 miljard euro te delen door het totale aantal elektrische auto's. "Die derving heeft echter betrekking op alle (zeer) zuinige auto's in de periode 2008-2013. Daarvan maken elektrische auto's, die pas echt vanaf 2012 echt op de markt zijn gekomen, een relatief beperkt deel uit. Het grootste deel van de fiscale maatregelen is dan ook ten gunste gekomen van schone diesel- en benzineauto's."

Autobrief 2
Kamp ziet daarom nu geen enkele aanleiding voor het beëindigen van het stimuleren van elektrische en semi-elektrische auto's. Hij verwijst daarbij naar de Autobrief 2 waarin het kabinet zal komen met voorstellen die evenwichtig en efficiënt zijn en die passen binnen de doelstellingen van het Energieakkoord.

Meer informatie: Jaap Tuinstra