EU scherpt normen motorkleding aan

19-12-2014

De Europese Commissie heeft in een concept verordening strengere eisen voorgesteld voor motorkleding die binnen de EU wordt verkocht. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen beschermende motorkleding en motorkleding die geen bescherming biedt.

motorjack

De nieuwe EU-verordening komt in de plaats van de richtlijn persoonlijke beschermingsmiddelen (pbm) uit 1989, die naar de smaak van de EU aan consumenten onvoldoende veiligheidsgaranties bood. Het wordt straks dus allemaal wat strikter. Zo moet motorkleding voortaan eerst worden getest door een onafhankelijke keuringsinstantie en vervolgens gecertificeerd, voordat de kleding daadwerkelijk in winkels verkocht mag worden.

Distributeurs en importeurs die onder eigen label beschermende motorkleding verkopen, worden eveneens geacht te voldoen aan de nieuwe eisen. Zij worden juridisch verantwoordelijk voor de producten die ze in de EU verkopen. Het staat vast dat markttoezichtautoriteiten controles gaan uitvoeren.

Retail
Voor retailers heeft de verordening eveneens gevolgen. ‘Bij elk product moet men bewust zijn wie de verantwoordelijkheid draagt’, aldus Gemma Warmerdam, secretaris afdeling Gemotoriseerde Tweewielers van RAI Vereniging. ‘Is er van de producent een kantoor, fabriek of vertegenwoordiger in de EU gevestigd? Allereerst is de producent verantwoordelijk en aansprakelijk. Als die niet in de EU is gevestigd, dan de importeur en als die er niet is dan een verantwoordelijke tussenpersoon. En als die er niet is, dan blijft de dealer over als aansprakelijke.’ Warmerdam noemt in haar schrijven een concreet voorbeeld. ‘Stel: een retailer verkoopt handschoenen van het merk met een EU-importeur en handschoenen die hij zelf rechtstreeks uit Azië importeert en waarvan er geen importeur in de EU bestaat. Van de ene soort handschoen is de importeur verantwoordelijk en aansprakelijk. Voor de Aziatische handschoen is de retailer zelf verantwoordelijk en aansprakelijk.’

Beschermingsniveaus
De verwachting is dat er voor jassen en broeken straks vijf categorieën komen, waarbij sprake kan zijn van twee niveaus van bescherming: “level 1, lower performance” en “level 2, higher performance”. Daarnaast komen er nog eens drie groepen motorkleding, voor professioneel gebruik, voor particulier gebruik en vrijetijdskleding, die niet bedoeld is voor het bieden van bescherming bij het motorrijden. En juist daar zit een addertje onder het gras, waar retailers scherp op moeten zijn, zo laat Warmerdam in de memo weten. ‘Als er in vrijetijdskleding die niet bedoeld is om bescherming te bieden bij het motorrijden toch beschermende onderdelen zijn aangebracht, dan mag de consument er volgens het voorstel van de Europese Commissie vanuit gaan dat er bescherming wordt geboden. En dan moet het kledingstuk voldoen aan een van de normen voor motorfietskleding, en tenminste beschermingsniveau 1 bieden.’ Dit kan met name relevant zijn bij “fashion-achtige” leren jacks. Warmerdam: ‘Er zijn verschillende motormerken die dit soort kleding verkopen en zij willen dat dit onderdeel van het voorstel wordt aangepast.’

Samenwerking
De Europese Commissie zegt met het voorstel vooral een duidelijk onderscheid te willen maken tussen “leisure/fashion” motorkleding en motorkleding die daadwerkelijk bescherming biedt. Wanneer de verordening van kracht wordt is nog niet duidelijk, maar invoering voor 2016 lijkt zo goed als uitgesloten. ‘Een belangrijke ontwikkeling en goed voor BOVAG-leden om rekening mee te houden’, reageert Christa Grootveld, branchemanager van BOVAG Gemotoriseerde Tweewielerbedrijven. ‘Veel leden verkopen motorkleding, van broeken en jassen tot laarzen en handschoenen. Het getuigt van de positieve samenwerking in de keten dat RAI Vereniging de ontwikkelingen in kaart heeft gebracht en deze in breder verband deelt, ook voor onze leden.'

Meer informatie vinden GT-leden ook in ons dossier PBM Normen motorkleding.