Voertuigomschrijving: SIMS presenteert nieuwe standaard

08-01-2015

Afgelopen dinsdag presenteerde Stichting SIMS de nieuwe branchebrede standaard voertuiggegevens. Het komende halfjaar hebben alle partijen in de branche de gelegenheid om hierop te reageren en waar nodig verbetervoorstellen te doen en/of aanvullingen te geven.

digitaal

Het gebruik van standaardomschrijvingen van voertuiggegevens kan het uitwisselen van data via geautomatiseerde systemen sterk bevorderen en is daarom in het belang van alle partijen in de automotive branche.

Bijvoorbeeld in de remarketingsector waar dagelijks gegevens van duizenden gebruikte auto’s worden uitgewisseld. Bij de voertuigomschrijving spelen zo’n 300 tot 1200 kenmerken een rol; duidelijk is dat een kleine onnauwkeurigheid al voor problemen bij de waardebepaling kan zorgen.

De standaardgegevens uit het kentekenregister zijn niet voldoende om een auto precies te omschrijven, want daarin ontbreken exacte gegevens over bijvoorbeeld kleur, uitvoering en opties. En ook informatiesystemen zoals de bekende waardebepalingssystemen en occasionwebsites gebruiken niet altijd dezelfde standaard.

Voertuigprofiel
Om dit probleem op te lossen, ontwikkelt de stichting SIMS een nieuw Voertuigprofiel voor de branche, waarin alle relevante gegevens volgens één standaard worden omschreven. Meer informatie over SIMS en de waardevolle informatie die zij biedt, kunt u krijgen door u aan te melden voor de SIMS-portal.

Informatiesessie
Op een later tijdstip zal in overleg met SIMS over dit onderwerp ook een speciale sessie voor marketingmedewerkers worden georganiseerd.

Meer informatie: Wijnand de Geus