Commotie over zwaarder belasten schone diesels

05-02-2015

Op 3 februari ontstond grote commotie door een vermeend voornemen van staatssecretaris Mansveld van IenM om schone diesels zwaarder te belasten. Daags erna was haar proefballon gelukkig alweer in de prullenbak gedeponeerd.

Mansveld

De Telegraaf kopte in de grootst voorhanden chocoladeletters “Aanval op dieselrijder”. Sommige proefbalonnen lopen gelukkig zeer snel leeg, want al op 4 februari meldde het Kabinet in een brief aan de Tweede Kamer dat er van een voornemen om (ook de schoonste) diesels zwaarder te belasten geen sprake is.

Niet logisch
Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën maakte op 3 februari al in de media duidelijk dat autobelastingen het domein zijn van zijn ministerie en dat hij met collega Mansveld hierover niet gesproken heeft.

Wiebes zei dat hij het idee om extra fiscale maatregelen te treffen voor nieuwe dieselauto's niet meteen heel logisch vindt. “Als je van de oude diesels af wilt, zoals Mansveld zegt, dan moet je de nieuwe niet te duur maken”, redeneert Wiebes.

Uiteraard kwam RAI Vereniging direct stevig in het geweer. In de vroege ochtend op BNR Nieuwsradio en met een fors statement van onze voorzitter Steven van Eijck in de De Telegraaf van 4 februari. U kunt dit terugluisteren en -lezen onder ‘RAI Vereniging in de media’.