SWOV start dieptestudies naar ongevallen met langzaam gemotoriseerd verkeer

19-02-2015

SWOV is half februari gestart met twee dieptestudies naar ongevallen met verschillende vormen van langzaam gemotoriseerd verkeer.

SWOV

Het SWOV-team voor diepteonderzoek bestudeert: ongevallen met snorfietsen die plaatsvinden op fietspaden binnen de bebouwde kom (zie folder) en ongevallen met brom- en scootmobielen (zie folder).

SWOV verzamelt gedetailleerde informatie over de omstandigheden waarin deze ongevallen plaatsvinden. Daarvoor interviewt zij de verkeersdeelnemers, bekijkt de voertuigen en bezoekt de ongevalslocaties. Het doel van beide onderzoeken is meer te weten te komen over het ontstaan van deze ongevallen, zodat er maatregelen genomen kunnen worden om het aantal slachtoffers te verminderen.

Meer informatie over SWOV Diepteonderzoek vindt u in de brochure Diepteonderzoek.

Europese dieptestudie SaferWheels
In het kader van het Europese project SaferWheels start SWOV ook met een dieptestudie naar ongevallen met tweewielers. In die studie worden ongevallen onderzocht waarbij: een elektrische fiets, snorfiets, bromfiets of motorfiets betrokken was of een fietser in botsing is gekomen met een motorvoertuig (gemotoriseerde tweewieler, auto, bus of vrachtwagen).

Dit project voert SWOV samen met teams uit Groot-Brittannië, Italië, Frankrijk, Griekenland en Polen uit. Elk land verzamelt informatie over 85 ongevallen. Het uiteindelijke doel is meer te weten te komen over hoe deze ongevallen ontstaan en welke factoren daarbij een rol spelen. Op grond van die informatie worden maatregelen voorgesteld waarmee vergelijkbare ongevallen voorkomen kunnen worden.