Zakelijke rijder kiest online, dealer maakt het verschil

23-04-2015

Vereniging Auto van de Zaak heeft samen met RAI Vereniging en RDC InMotiv een onderzoek gedaan naar het oriëntatie- en keuzegedrag van zakelijke rijders.

Autoshowroom

Het uitzoeken van een nieuwe auto is vooral fun, er wordt veel tijd ingestoken, hoofdzakelijk online en dan voornamelijk op de merkensites. De dealer komt pas in beeld als de keuze al bijna is gemaakt

Customer journey
Vereniging Auto van de Zaak heeft zo’n 400 van haar leden ondervraagd over hoe zij tot de keuze van hun huidige zakelijke auto zijn gekomen.

Alle zakelijke rijders waren in het afgelopen jaar van auto gewisseld. Deze Customer Journey is zorgvuldig in kaart gebracht en vanochtend gepresenteerd aan de deelnemers aan de Expert Class tijdens de AutoRai.

Ondanks de versobering van autoregelingen, de bijtellingspolitiek, ervaren 9 op de 10 rijders het als een feest om een nieuwe auto te mogen uitzoeken. Voor bijna 3 op de 10 is oriëntatie op een auto een continue proces, ook als er net een nieuwe zakelijke auto is gekozen.

Wegjagen
Er worden maar 2 tot 3 dealers bezocht van 2 tot 3 merken om de auto te ruiken, te voelen en te zien en voor het maken van een proefrit. Een kwestie van inkoppen, zou je denken. Toch lukt het dealers nog vaak om de klant toch weg te jagen! Bijna 1 op 10 noemt het contact met arrogante, ongeïnteresseerde of juist opdringerige verkopers als minst leuk.

Online
Het grootste deel van het koopproces van de auto vindt online plaats. 67% haalt zijn informatie vooral van de merkensites. Driekwart blijkt van te voren de selectie al te hebben beperkt tot 2 of 3 merken en gaat dus gericht op zoek.

Toch besteedt ruim de helft van de ondervraagden meer dan 10 uur en soms 1 op de 5 zelfs meer dan 30 uur aan het uitzoeken van de auto. Gelukkig,.... de auto valt dus nog steeds in de categorie: toys for boys.