Onnodig risico kinderen door spaakbeknelling

30-04-2015

Elk jaar komen er 2.300 kinderen tussen de 1 en 6 jaar met hun voet tussen de spaken. Met goede spaakafscherming is dit leed goed te voorkomen, blijkt uit onderzoek.

Spaakbeknelling

Safety Deal Spaakbeknellingen
Vorig jaar is de Safety Deal Spaakbeknellingen afgesloten, ondertekend door het Verbond van Verzekeraars, Veilig Verkeer Nederland, RAI Vereniging, Yepp, Qibbel, AGU, Batavus-Sparta en de Task Force Kinderveiligheid.

De Task Force Kinderveiligheid is een samenwerkingsverband tussen VeiligheidNL, het Erasmus Medisch Centrum Rotterdam en het UMC Utrecht / Wilhelmina Kinderziekenhuis.

Oorzaken
Uit onderzoek van de Task Force Kinderveiligheid blijkt dat de meeste kinderen 3, 4 of 5 jaar zijn en dat 53% van de ouders geen veilige spaakafscherming op de fiets heeft. Bij ouders die een tweedehands fietsstoeltje hebben is dit zelfs 90%! Dit terwijl spaakafscherming uiterst effectief is om ongelukken en verminkingen te voorkomen. Fietsstoeltjes zijn pas sinds 2004 standaard voorzien van spaakafscherming. Het grootste risico zit in stoeltjes die voor die tijd gekocht zijn.

Verkeerd gebruik
Wat gaat er nog meer mis? 8% van de ouders heeft het fietszitje niet goed gemonteerd, bij 27% is de gordel niet goed bevestigd en 61% heeft de voetriempjes niet (juist) vastgemaakt. Dat is niet gering, zeker gezien het feit dat ouders zichzelf gemiddeld een 8 geven voor de veiligheid van de fietsrit.

Spaakbeknellingscampagne
Om ouders te doordringen van de risico's en de mogelijkheden om deze te voorkomen, is gisteren een spaakbeknellingscampagne gestart.

Doe de Veilig-op-de-fiets check!
1. Heb je het juiste fietsstoeltje?
2. Is het stoeltje juist gemonteerd?
3. Heb je goede spaakafscherming? (een jasbeschermer is niet voldoende!)
4. Heb je bij elke fietsrit de gordel en voetriempjes goed vastgemaakt?

Deze website, met een instructiefilm, geeft ouders daarbij extra informatie.

Meer informatie: Sacha Boedijn