Kamervragen over fiscale behandeling plug-ins

12-05-2015

Twee kamerleden van het CDA hebben aan staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën vragen gesteld over plug-in hybride auto’s.

elektrische auto

Pieter Omtzigt en Martijn van Helvert zijn vooral benieuwd hoe de staatssecretaris omgaat met de fiscale voordelen voor plug-ins die speciaal lijken te worden aangepast voor de Nederlandse grenswaarden voor gunstige bijtelling.

De beide Tweede Kamerleden stellen ook de vraag of de staatssecretaris de de bijtelling voor dit soort auto’s al per 1 juli a.s. naar 15% kan brengen.

RAI Vereniging heeft uiteraard direct naar beide Kamerleden gereageerd. Met name het punt van de versnelde invoering van het 15%-bijtellingstarief is onacceptabel. Wij hebben Omtzigt en Van Helvert aangegeven dat het dit soort maatregelen zijn die het vertrouwen in de overheid ondermijnen.

Daarnaast gaan zij voorbij aan het gegeven dat het de overheid is die er voor kiest om nieuwe, zuinige technologie versneld naar de markt te halen. “Het fiscale beleid van dit moment werd ooit immers door een staatssecretaris van CDA-huize (Jan-Kees de Jager) in de grondverf gezet”, stelt Wijnand de Geus, secretaris van afdeling Auto’s.

Meer informatie: Cees Boutens