Programma Erkend Duurzaam breed gedragen in mobiliteitsbranche

21-05-2015

Bedrijven met volwassen duurzaamheidprogramma's realiseren hogere winstmarges. Onderzoek van Atos Origin en IDC toont aan dat de winstmarges van dergelijke bedrijven ruim 2% hoger zijn dan het gemiddelde in hun branche.

logo erkend duurzaam

Ook blijkt dat bedrijven met een proactieve strategie op het gebied van duurzaamheid een betere uitgangspositie hebben om onzekere marktomstandigheden te overleven.

Dat klinkt aantrekkelijk, maar veel bedrijven hebben moeite om deze inzichten te vertalen naar de dagelijkse praktijk. Het programma Erkend Duurzaam helpt bedrijven in de mobiliteitsbranche daarbij op weg.

Erkend Duurzaam (ED) is een branchebreed duurzaamheidsprogramma, dat is ontwikkeld onder leiding van BOVAG, RAI Vereniging, FOCWA en STIBA. Het programma is beschikbaar voor autodealers, autowasbedrijven, onafhankelijke autobedrijven, revisie- en schadeherstelbedrijven, maar ook truck- en trailerbedrijven, truckdealers en bedrijven die zich bezig houden met Speciale Voertuigen.

Het programma wordt uitgevoerd door het Instituut voor Duurzame Mobiliteit (IvDM). Bedrijven die Erkend Duurzaam gecertificeerd zijn, voldoen aan de laatste richtlijnen op het gebied van bedrijfsvoering, milieu- en energiebeleid, personeelsbeleid en zorg voor de directe maatschappelijke omgeving. De basis wordt gevormd door een drietal scans, die op verschillende niveaus inzicht geven hoe duurzaam een bedrijf nu eigenlijk is.

Praktijkervaring
Truckdealer MAN Nederland Dealer B.V., met twaalf vestigingen verspreid over Nederland, is recent gecertificeerd volgens Erkend Duurzaam Plus. Johan Claassens is hier werkzaam als Projectmanager. “Een van onze kernwaarden is ‘act responsibly’ en dat houdt onder meer in dat we Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen hoog in het vaandel hebben”, zegt hij. “In 2012 nam onze importeursorganisatie MAN Truck & Bus B.V. het initiatief om de gehele MAN dealerorganisatie te laten certificeren als Erkend Duurzaam. Wij zijn nog een stapje verder gegaan, naar Erkend Duurzaam Plus.”

Om dat te bereiken is onder meer een aantal verbetermaatregelen genomen op het gebied van afvalmanagement. “Uit de benchmark van Erkend Duurzaam bleek dat wij met afvalscheiding al aardig aan de weg timmerden, maar dat er wel flinke verschillen waren tussen onze vestigingen. Door in elke vestiging op dezelfde manier, slimmer afval te scheiden kunnen we een kostenreductie van 20% realiseren.”

Bewustwording
Voor MAN Dealer Nederland B.V. blijft het daar niet bij: de meest recent gebouwde dealerpanden zijn niet alleen voorzien van lichtsensoren, maar ook van geavanceerde installaties voor warmteterugwinning en hoog rendement pelletkachels. Daarnaast krijgen chauffeurs standaard bij aflevering van hun truck persoonlijke instructie en op verzoek een persoonlijke rijvaardigheidstraining, om te leren hoe zij hun nieuwe voertuig efficiënt kunnen gebruiken. Ter ondersteuning is voor hen ook een online rijstijlanalyse beschikbaar. En de vloot voor vervangend vervoer bestaat uit energiezuinige voertuigen. “Maar we zijn nog niet klaar”, zegt Claassens. ”Binnenkort plaatsen we bijvoorbeeld slimme meters in onze panden om meer inzicht te krijgen in het energieverbruik. Dan kunnen we gerichte maatregelen nemen om ons verbruik verder te verlagen. MVO begint altijd met bewustwording.”

Quick Wins
Janine Pater is als extern auditor bij IvDM werkzaam voor het programma Erkend Duurzaam. “De Quick Wins zitten vaak in energiebesparingsmogelijkheden of een goede afvalscheiding. Wie eenmaal de smaak te pakken heeft, vindt het logisch om door te pakken en verdergaande MVO-maatregelen te nemen. Als auditoren werken we daarom hard om die eerste drempel te verlagen. Dat kan soms ook al met eenvoudige zaken zoals een opleidingsprogramma voor medewerkers of vers fruit op de lunchtafel. Maar ook door bijvoorbeeld plastic gadgets waar mogelijk te vervangen door milieuvriendelijke producten.”

Breed gedragen
Dat Erkend Duurzaam breed gedragen wordt in de mobiliteitsbranche blijkt wel uit de cijfers: in totaal zijn al meer dan 1.100 bedrijven gecertificeerd. Van alle truckdealers heeft al 75% zich laten certificeren.

Een overzicht van deze bedrijven en meer informatie is te vinden op www.erkendduurzaam.nl.