TU Delft start onderzoek naar gedrag fietsers en voetgangers

11-06-2015

De TU Delft heeft subsidie toegezegd gekregen voor vijfjarig onderzoek naar verkeerstheorie voor voetgangers en fietsers. Er is immers meer (theoretisch) begrip van ‘langzaam verkeer’ nodig om de drukte in goede banen te leiden en veiligheid te vergroten.

Fietsers in stad

De afgelopen jaren zien we dat steden worden steeds drukker zijn geworden, terwijl de beschikbare ruimte niet noemenswaardig is toegenomen. Voor steden als Amsterdam zien we daarbij dat het aandeel van ‘langzaam verkeer’ steeds groter is geworden.

Er zijn meerdere redenen om deze trend toe te juichen, maar tegelijk zien we ook de nadelen van het toenemende loopstromen en fietsgebruik. Denk bijvoorbeeld aan drukke winkelstraten en stations, grote drukte bij evenementen, fietsfiles en zwerffietsen, en verkeersveiligheidsproblemen waar langzaam en snel verkeer samenkomen.

De Advanced Grant voor prof. Serge Hoogendoorn van de TU Delft is een subsidie van maximaal 2,5 miljoen euro van de European Research Council voor ervaren, excellente wetenschappers die innovatief en baanbrekend onderzoek doen.