Slimme systemen voor veiliger verkeer tweewielers en auto's

25-06-2015

Ford heeft een nieuwe slimme fiets gepresenteerd die trilt wanneer auto's de fietser willen inhalen. En Jaguar Land Rover toonde een systeem waarbij de auto de nabijheid van tweewielers waarneemt. Twee voorbeelden van hoe het verkeer tussen auto's en tweewielers veiliger wordt.

Slimme fiets van Ford

Ford fiets
De motor in de elektrische, opvouwbare fiets van Ford kan snelheden tot 25 kilometer per uur halen, de batterij gaat volgens Ford zo'n anderhalf uur mee.

In het stuur zitten trilmotortjes die in verbinding staan met het navigatiesysteem van de bijbehorende app. Wanneer de fietser rechtsaf moet slaan, begint de rechterkant van het stuur licht te trillen.

Daarnaast beschikt de fiets over sensoren die doorhebben wanneer er verkeer nadert. Wil een auto de fietser inhalen, dan geeft het stuur een kleine waarschuwing. Als de fiets wordt gekoppeld aan een hartslagmeter kan de motor in de fiets zo worden ingesteld dat hij de fietser begint te ondersteunen wanneer hij of zij moe wordt.

In deze video wordt het systeem aanschouwelijk gemaakt.

Bike Sense
Ook Jaguar Land Rover presenteerde enige tijd geleden een slim systeem dat het verkeer tussen auto’s en tweewielers veiliger moet maken. De auto is zich ‘bewust’ van de nabijheid van een (motor)fiets en waarschuwt de chauffeur met een tikje op de schouder. Eventueel houdt de auto de portiervergrendeling gesloten.

In dit YouTube-filmpje wordt ‘Bike Sense’ getoond.