Europa studeert op uitbreiding verbod op gebruik van lood in auto-onderdelen

06-07-2015

Het Duitse Öko-Institut heeft zijn onderzoeksrapport met aanbevelingen voor de zevende aanpassing aan de wetenschappelijke en technische vooruitgang van vrijstellingen 8, onderdelen e, f, g, h, j en 10d van bijlage II bij de ELV Richtlijn 2000/53/EG openbaar gemaakt. Relevant voor het gebruik van lood in auto-onderdelen.

elektronica reparatie

Over deze zevende revisie van de Europese autowrakkenrichtlijn wordt al geruime tijd gediscussieerd, maar onze Europese koepelorganisatie CLEPA verwacht dat de Europese Commissie en de lidstaten nog dit jaar een besluit gaan nemen. Dat wordt echter niet voor september verwacht.

Leden kunnen (na inloggen) hiernaast het door CLEPA doorgestuurde e-mailbericht van het Öko-Institut nalezen, evenals het zeer recent aangepaste onderzoeksrapport.

Lood in auto-onderdelen
Leden moeten er rekening mee gaan houden dat de wetgeving rondom het gebruik van lood in auto-onderdelen aangescherpt gaat worden en dat de uitzonderingen 8(h) en 10(d) in bijlage II van de autowrakkenrichtlijn binnen één à twee jaar komen te vervallen voor nieuw ontwikkelde auto-onderdelen.

Meer informatie: Dossier Autowrakkenrichtlijn