Nieuwsuur rakelt oude kwestie startonderbrekers op

13-08-2015

Afgelopen dinsdag bracht Nieuwsuur in beeld hoe de startonderbrekers van diverse merken door onderzoekers van de Radboud Universiteit te hacken bleken.

chip startonderbreker

In het programma werd getoond hoe de code die in startonderbrekers in auto’s van een aantal merken in betrekkelijk korte tijd door onderzoekers van de Radboud Universiteit te kraken blijkt.

Het gaat daarbij om auto’s van oudere bouwjaren waarbij de toegepaste chip daartegen onvoldoende bestand is.

RAI Vereniging bevestigde in de uitzending, bij monde van woordvoerder Harald Bresser, dat dit een bekende kwestie is. Deze is al ook eerder in het nieuws geweest.

Extra maatregelen
“Bezitters van betreffende auto's zijn zelf voor verantwoordelijk voor het opschroeven van de beveiliging. Zij doen er goed aan om aanvullende maatregelen te treffen, zoals een andere startonderbreking of een mechanische beveiliging middels een slot op stuur of versnellingspook. Niet heel kostbaar, wel bijzonder effectief”, adviseert Bresser.

In auto’s met een recentere productiedatum is dit probleem inmiddels verholpen. Uit recente informatie van de stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) blijkt ook dat de dalende trend van diefstal (van jonge auto’s) doorzet.

Wapenwedloop
De industrie spant zich de afgelopen jaren tot het uiterste in om auto’s steeds beter te beveiligen. Waarbij helaas onvermijdelijk sprake zal blijven van een ‘elektronische wapenwedloop’ met kwaadwillenden. Wat ook blijkt uit het recent hacken van een model van Tesla en Jeep.

Meer informatie: Wijnand de Geus