Terugblik ACEM jaarcongres 'Let's Innovate'

02-10-2015

Onder het motto “Let’s Innovate” werd op 24 september in Brussel het jaarlijkse ACEM Congres gehouden. U kunt de daar gegeven presentaties downloaden en terugkijken met een foto-album.

Deze editie van het Congres stond sterk in het teken van van het Witboek Transport, de herstart van het CARS 2020-proces en de European Mobility Week 2015.

Rond het thema ‘Let’s innovate!’ ontmoetten fabrikanten, beleidsmakers en andere stakeholders elkaar om van gedachten te wisselen over de bijdrage die L-categorie voertuigen (motorfietsen, bromfietsen, drie- en vierwielige lichte voertuigen) kunnen leveren aan zowel de Europese mobiliteit als de concurrentiekracht van de industrie.

Elektrisch vervoer
Dit Congres belichtte met nadruk technische innovatie, innovatie in lokale mobiliteitsplanning en innovatief beleidmaken op Europees niveau. Daarbij was speciale aandacht voor elektrisch vervoer, onder andere aan de hand van het European Green Vehicles Initiative (2014-2020) en het programma Horizon 2020.

Witboek
Het programma toonde een keur aan sprekers en pannelleden. Daaronder Europarlementariër (en fervent motorrijder) Wim van de Camp, die als EP-rapporteur eerder initiatief nam om GT een betere plek te geven in het Witboek Transport.

Presentaties terugzien
De gegeven presentaties vindt u hier

Uitgelezen moment om te netwerken, dat onze GT-secretaris Gemma Warmerdam goed gebruikte. En ook collega Eugène Moerkerk, Beleidsmedewerker Duurzaamheid & Techniek, was in die week in Brussel, maar dan bij de Motorcycle Working Group van de Europese Commissie. Meer foto's van het congres vindt u hier.

Meer informatie: Gemma Warmerdam